SK     CZ     EN     DE     HU     PL

CBS is the second largest
publisher of hand-painted maps in the world.

More about us

In Slovakia and Czech Republic we employ people who are doing their job with heart.

More about team

We received more
than 2,000,000 copies of painted maps among the public.

More about maps

We help to improve
tourism in Slovakia
with our services.

More references

FaceBook  Twitter

Autom prichádzame od Liptovského Mikuláša cez Trnovec, Villu Betulu a za zákrutou odbočujeme do Prosieka, ktorý tvorí vstupnú bránu do Prosieckej doliny. Parkovisko je na konci dedinky. Za parkovné platíme 2 eurá. Dostávame do ruky malý farebný plánik okolia, ktorý nám počas výletu dobre poslúžil pre orientáciu. Od parkoviska začína modrá turistická značka, sú tú smerovníky. Z lúk pozorujeme pred nami masív Prosečného, Hrádkovej a Ostrého vrchu, za chrbtami máme ako na dlani hrebeň Nízkych Tatier. Po chvíli prichádzame do ústia doliny. Vpravo do malého kopčeka sa odpája žltá turistická značka, ktorá dsc 0650vedie popod Prosečné okrajom lúk do Kvačianskej doliny. Využívajú ju najmä tí turisti, ktorí si chcú prejsť na jeden záťah obe doliny. My pokračujeme ďalej po modrej značke. Hneď v úvode  je veľmi pekná časť, ktorá sa volá Vráta. Tu pomedzi strmé bralá zurčí potok Prosiečanka. Práve erózna činnosť tohto potoka vymodelovala dolinu. Po okraji potoka pod bralami prechádzame po niekoľkých drevených lávkach nad zurčiacim potokom. Máme šťastie a nad potokom sa ešte vytvára vodný závoj. Potom nasleduje vyššia drevená lávka so zábradlím, ktorou prechádzame na ľavú stranu. Tu je krátky skalný úsek nad potokom zaistený reťazou a jednou kramľou. Treba zvýšiť pozornosť, skaly sú už od turistických topánok úplne oblé a vyhladené. Ešte že nie je terén mokrý, či po daždi. Úsekom bez problémov prechádzame a vychádzame na chodník, ktorý zatáča trochu doľava. Pokračujeme ďalej už suchým korytom. Na niektorých miestach sú menšie skalné stienky. V koryte sú napadané menšie, či väčšie kamene a balvany, a tak postup hore dolinou nie je až taký triviálny. V dsc 0664tomto terrene sa hodia pevné vyššie topánky chrániace najmä členky. Obloha nad nami sa na našu radosť primračila, aspoň na nás nebude pražiť slnko. Už v spodnej časti doliny si začíname všímať popodané ihličnaté stromy, na niekoľkých miestach sú kmene napadané aj krížom cez chodník, ale sú prepílené, a tak je chodník bez problémov prechodný. Hlavným vodítkom ďalšieho postupu je koryto rieky. Nie všetkým sa však darí sledovať správne značku, je to asi aj tým, že je tu  občas viacero vyšlapaných chodníčkov, nie iba jeden, čo môže byť mätúce. Na chodníku je v doline niekoľko drevených náučných tabúľ aj s malou mapkou, na ktorej je označené, kde presne sa nachádzame. A tak máme pomerné dobrú predstavu, koľko je toho ešte pred nami. Dolina sa neskôr rozširuje, bohužiaľ sa zvyšuje množstvo suchých popadaných stromov. Míňame skupinku, ktorá pokračuje dolinou vraj po starej značke, viac vpravo od tej našej. Sú pomerne hluční a dávajú všetkým naokolo najavo, aký je to adrenalín ísť mimo chodníka. Vpravo hore nad nami pozorujeme skalné útvary, potom krátko vychádzame chodníkom vyššie viac doprava. V hornej časti doliny sa pred nami objavujú pomedzi stromy ďalšie viaceré skalné bralá, jedno vyzerá na pohľad ako sova. Na okraji chodníka sú lavičky s ďalšou náučnou tabuľou. To už by sme od miesta zvaného Vidová nemali byť veľmi ďaleko. Prichádzame ku drevenému prístrešku a pohľadom naokolo dominuje skalné bralo, ktoré je rovno pred nami. Doľava sa odpája 10 minútová dsc 0717odbočka ku vodopádu Červené piesky. Deti sú už hladné, a tak v tieni sediac na skale sa občerstvujeme. Pýtame sa príchodiacich od vodopádu, či nie je vodopád teraz v lete úplne vyschnutý. Dostávame odpoveď, že trochu vody vodopád má a že na chodníku je aj úsek s reťazou. A tak sa po prestávke vydávame po odbočke ku vodopádu. Nad nami sú krásne skalné bralá, naľavo od úzkeho chodníka sú strmé svahy. Ku vodopádu schádzame dolu po krátkom úseku s reťazou. Spodná časť asi 15 metrov vysokého vodopádu je ukrytá v tieni stromov, čomu sme veľmi radi. Sú tu popadané aj veľké skaly, na ktoré sa deti štverajú. Obzeráme si vodopád aj malé pliesko pred ním. Pekné miesto. Škoda, že nie je vody trochu viac. Ale pri tom teple, aké panuje, sme radi, že vodopád nie je úplne vyschnutý. Je tu pomerne veľa ľudí, každý sa snaží odfotiť sa s vodopádom. Synátor si vyskúšal studenú sprchu pri vodopáde. Tričko má napokon úplne mokré, a tak po návrate ku rozdvojke pri prístrešku vymieňame tričko za suché. Z tohto miesta modrá značka pokračuje vyššie na plošinu Svorad, z ktorej pokračuje do Veľkého Borového, skadiaľ sa cez Borovianku dostanete ku vodným mlynom v Kvačianskej doline. My sa otáčame naspäť a schádzame naspäť Prosieckou dolinou. To sa už oblačnosť nad nami úplne roztrhala, zvíťazil nad ňou žltý oskar, a tak nasadzujeme na hlavy opäť šiltovky. Deti sa najviac tešia na vstupné Vráta a reťaz pri skale, ktorá sa im v celej doline páčila s vodopádom najviac. Posledný úsek ku autu ideme už v poriadnej horúčave, a tak rozmýšľame, kde by sme sa mohli ešte krátko okúpať. Od pani na parkovisku si kupujeme na pamiatku magnetku a nasadáme do auta. Zastavujeme sa napokon neďaleko pred Liptovským Trnovcom na mieste, kde je vodná hladina p7310531Liptovskej Mary doslova pár metrov od cesty pre autá. Máme šťastie a práve sa uvoľňuje miesto na parkovanie tesne pri ceste. Hneď za cestou je tráva, ktorú strieda pláž a potom už len voda, voda, voda. Je super, že na brehu sú aj stromy, a tak sa nám darí nájsť si tieň. Za kúpanie sa tu neplatí. Je tu hŕba ľudí, ale určite nie hlava na hlave. Deti sa obliekajú do plaviek a postupne vliezajú do vody. Je poriadne chladná, ale je to určite príjemné osvieženie v asi 30 stupňovej horúčave, ktorá prekukla. S nafukovacími kolesami na plávanie sa deti potom odvažujú aj trochu ďalej od brehu. Pozorujem horské hrebene Roháčov na jednej strane a majestátneho Veľkého Choča na druhej. Celkom pekná kombinácia hory a voda. TotČlánok o mlynoch v Kvačianskej doline si prečítate tu. Prajem Vám iba veselé zážitky, pekné spomienky a šťastné návraty domov.

dsc 0677

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!