SK     CZ     EN     DE     HU     PL

CBS is the second largest
publisher of hand-painted maps in the world.

More about us

In Slovakia and Czech Republic we employ people who are doing their job with heart.

More about team

We received more
than 2,000,000 copies of painted maps among the public.

More about maps

We help to improve
tourism in Slovakia
with our services.

More references

FaceBook  Twitter

Autom prichádzame cez Makov na Bumbálku a z teploty mínus 10 stupňov sa behom hodinky cesty autom dostávame na teplotu mínus 2 stupne. A tak sa tešíme, že tu je naozaj teplejšie a deti tak vydržia o nie4o dlhšie vonku. Oskar svieti ostošesť, takmer nefúka. Fantastické.  Chceli by sme preskúmať cestu hrebeňom od Bumbálky po slovensko-českých hraniciach po červenej značke. Uvidíme, či sa nám podarí prísť až na turistickú chatu Kmínek. O nej som čítala, že je tu príjemné prostredie a výborná domáca kuchyňa. A tak, náš cieľ je jasný...  dsc 0290

S deťmi si hneď na začiatku musíme objasniť, že na sánkach sa budú viezť iba dolu kopcom a úseky, ktoré pôjdu do kopca, pôjdu pešo. Chvíľu im trvá, kým to akceptujú, ale napokon sme dospeli ku dohode... Cestou sa ide výborne, lebo je odhrnutá, je na nej iba malá vrstva udupaného snehu, veď ňou prechádzajú autá, ktoré zásobujú vzdialenejšiu Masarykovu chatu. Hneď od začiatku registrujeme výborne upravenú bežeckú stopu napravo do cesty. Stopa vyzerá v snehu naozaj výborne a prechádza ňou nemálo milovníkov  bežeckého lyžovania - aj malých detí, a to v obidvoch smeroch. Bežkári sú oblečení poväčšine iba naľahko. Deťom vysvetľujem, ako sa bežkuje a  povzbudzujem ich, aby odpozorovali koordináciu pohybov. Smerom ku Masarykovej chate vo výške 900 metrov nad morom stúpame iba mierne. Úseky v lese sa striedajú s úsekmi na kraji lesa. Za chatou na malom briežku dsc 0313míňame tabuľu a drevený stĺp slovensko-českej vzájomnosti s orlicou, ktorý tu bol odhalený práve pri výročí 90. roku existencie tejto chaty. Na ľavej strane od cesty sa otvára krásny široký výhľad na Beskydy. Pohoriu dominuje viac ako 1300 metrov Lysá hora, od nej doprava sa týčia Veľký a Malý Travný a vľavo Malý Smrk a Smrk - názvy vrcholov popisuje  aj mapa pri ceste. Lyžiari skúšajú svoje schopnosti na lyžiarskom svahu, vlek je v prevádzke. Náš terén sľubuje následne klesanie, čomu sa tešia najmä deti – veď sa odvezú na sánkach. Klesáme dolu na Smutníky do výšky 850 metrov nad morom. Bežkári na tomto úseku väčšinou vypínajú bežky a schádzajú pešo. V sedle v smere doprava odbočuje modrá značka, ktorá traverzuje v nižších častiach hlavného hrebeňa a potom cez sedlo nad Bitalovcami pokračuje dolu do Makova. Je tu krásna zimná idylka, strechy chalúp sú pokryté riadnou vrstvou snehu. Sneh sa na slnku krásne trblieta. My pokračujeme aj ďalej po červenej krátkym výšľapom dohora. Po serpentíne kopírujeme bežkársky terén. Na vrchu sa ukazuje pohľad pre zmenu na slovenskú stranu. Následne sa terén vyrovnáva, tak nás bežkári predbiehajú. Na trase sme zakrátko sami. Všade naokolo je panenský, stopami nezničený sneh a krásne majestátne ihličnaté stromy.

dsc 0381

Potom vchádzame do lesa a klesáme mierne dolu. Prichádzame na kraj svahu, z ktorého sa opäť ukazujú pekné výhľady na už spomínanú Lysú horu. Čoskoro si všímame šípku označujúcu odbočku ku chate Sněžná, ktorú zakrátko zbadáme pod nami dolu po ľavej strane. Pri chodníku je na tabuli aktuálny jedálny lístok, ktorý, okrem iného láka, aj čučoriedkové knedlíky. Odolávame a pokračujeme ďalej. Schádzame do sedielka. Tu stretávame bežkárov a potom znova mierne stúpame hore. Zakrátko si dolu po ľavej strane všímam chatu, a to by mal byť náš Kmínek. Hurá, cieľ je na dohľad. Bežkári nám radia, že máme pokračovať ešte pár krokov po hrebeni a neschádzať cez les. Prichádzame na miesto Nad Kmínkem vo výške 855 metrov. Ku chate schádza odtiaľto široká cesta, deti sa zvážajú na sánkach. Je akurát čas obeda, a tak vchádzame do chaty. Je v nej príjemne teplučko, sadáme k voľnému stolu, ktorý akoby čakal na nás. Obsluha je pri nás, akonáhle sme zobliekli oblečenie. Objednávame si čaj, kurací rezeň so zemiakmi a cesnakovú polievku. Tú máme na stole prakticky hneď. Jedlo je výborné... aj deťom veľmi chutilo... Osadenstvo tvoria bežkári, ako aj peší turisti a sú tu aj ubytovaní hostia. Asi po hodinke oddychu vyrážame na spiatočnú cestu, aby sme mali ešte dostatok slnka a tepla. Na Bumbálku prichádzame asi za 1 hodinu a pätnásť minút. V tomto smere sa deti viac viezli, najmä od Masarykovej chaty. Stretávame ešte veľa bežkárov ako aj peších, seniorov aj rodinky s malými deťmi.

dsc 0355

Ako sme sa presvedčili, táto časť Beskýd je vhodnou lokalitou na zimné pešie prechádzky, sánkovanie  a aj bežkovanie. Každý si tu môže nájsť to svoje. Deťom sa najviac páčilo vozenie na sánkach a papaníčko na chate, ktorej atmosféru sme si radi vychutnali. A úplne naj na výlete bola krásna zimná príroda. Mne tieto miesta pripomínali okolie slovenskej chaty Portáš v Javorníkoch. Okrem chaty Kmínek a Sněžná je tu aj horský hotel Bumbálka. A tak sa kedykoľvek môžete posilniť, posedieť si, osušiť sa. Príďte si krásu tejto lokality vychutnať na vlastné oči... Neobanujete...

dsc 0299

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.