SK     CZ     EN     DE     HU     PL

CBS is the second largest
publisher of hand-painted maps in the world.

More about us

In Slovakia and Czech Republic we employ people who are doing their job with heart.

More about team

We received more
than 2,900,000 copies of painted maps among the public.

More about maps

We help to improve
tourism in Slovakia
with our services.

More references

FaceBook  Twitter

Pre príchod do Handlovej volíme Fačkovské sedlo. Autobus tu na pár minút zastavuje, a tak si môžeme vychutnávať pohľady na ranný Kľak. Potom autobusom schádzame na druhú stranu sedla a pokračujeme cez Kľačno a Nitrianske Pravno. Vpravo obdivujeme siluetu Bojnického zámku a potom zastavujeme v Handlovej na námestí neďaleko pôvodne gotického kostola sv. Kataríny, ktorý prechádza práve rekonštrukciou.  Pešo prechádzame okolo budovy Banského múzea a všímame si aj tabuľu turisticko-náučného banského chodníka, ktorý nás bude čiastočne sprevádzať. Stúpame mierne hore až sa dostávame na kraj mesta. Práve tu sa napájame aj na zelenú turistickú značku, ktorú sčasti kopíruje aj značka náučného chodníka. Prechádzame peknými zelenými lúkami, ktoré sú plné rozkvitnutých púpav. Stojí tu aj malá biela kaplnka, ktorá na zelenej tráve svieti už zďaleka. Ako sa dozvedáme z tabule, bola postavená ako prejav vďaky, keď sa v týchto miestach pri zvoze dreva prevrátil povoz, ale majiteľ to prežil. Je tu aj zaujímavý solitér – borovica, pod ktorou sú lavičky na sedenie. Aj medzi jej kmeňmi je upevnená doska na sedenie. Nuž, je to pekné miesto ako stvorené na piknik, či opekačku. Stretávame miestnych, a tak sa ich pýtam, ako je chodník na Grič značený. Dostávam informáciu, že nie je to bohviečo, respektíve. že ani nevedia, aká značka tam vedie. Pomáha nám informácia, že Kňazov kopec, ktorý sme pozorovali z lúk,

dsc 0435dsc 0437budeme obchádzať sprava. Domáci isto chodia po svojich chodníčkoch. Zelená značka z lúk vchádza následne do lesa, v ktorom je pomerne veľa vychodených chodníčkov. Darí sa nám našu značku sledovať a pomaly lesom obchádzame spomínaný Kňazov kopec. Všetko je sviežo zelené. Je tu aj asfaltová cesta, ktorú križujeme. Túto využívajú bicyklisti pre príchod na rázcestie Malý Grič. Trasa náučného chodníka vedie prakticky lesom, čo môže byť veľká výhoda, ak sa rozhodnete ísť sem v lete pri vyšších teplotách. Prechádzame krajom lesa, kde sa odkrýva výhľad práve dsc 0454smerom ku Malému Griču. A tak si ho spod konárov stromov môžeme obzrieť a máme akú takú predstavu, aké stúpanie nás čaká. Na trase už nestretávame vôbec nikoho. Neskôr trasa náučného chodníka pokračuje viac vpravo, my zostávame na zelenej značke. Tieto značky sa obe spájajú na mieste, ktoré sa nazýva Tri studničky a leží v nadmorskej výške 617 metrov nad morom. Handlová je takmer o dvesto výškových metrov nižšie, a tak sa zdá že sme už nejaké metre vyšlapali. Na lúke sú prístrešky, aj malý detský kolotoč na hranie. My zostávame oddychovať na lavičkách v lese. Ako sa dozvedáme z náučnej tabule, až do roku 2005 tu stála drevená chata na Troch studničkách, ktorá však vyhorela a po požiari už nebola obnovená. Na 876 metrov vysoký Malý Grič nás odtiaľto vedie žltá turistická značka, čas na smerovníku je 45 minút.

dsc 0464

Po chvíľke sa na pár metrov napájame aj na spomínanú asfaltovú cyklistickú cestu. Za ňou už začíname naberať výškové metre. Je pomerne teplo, kráčame iba v krátkych rukávoch. Sme radi, že naďalej zostávame v lese, stúpanie je tak menej vyčerpávajúce. Prichádzame na malé rázcestie a potom už ideme poriadne strmo do kopca. Chodník je stále pomerne široký, vedie najprv priamo, potom nasleduje niekoľko serpentín. Les naokolo je veľmi zaujímavý, pôvodný, listnatý s vmiešanými ihličnanmi. Stromy popadané na zemi sú tu ponechané svojmu osudu, a tak sú mnohé z nich už polorozpadnuté a spráchnivené.  Kmeň jedného z nich bol prepílený, aby uvoľnil chodník, zvyšok leží pri chodníku. Terén sa trochu vyrovnáva. Nedočkavo vyzeráme vrchol. Prechádzame okolo miesta pre oheň s kameňmi. Zisťujeme, že na samotný vrchol Griču musíme ešte pár metrov vystúpiť po tmavých bralách. Zhora práve schádzajú ľudia, a na naše veľké prekvapenie, sú to cyklisti, ktorí až na samotný vrchol vyniesli svoje bicycle. Vrcholová plošinka nie je veľmi veľká, z druhej strany je strmý zráz, a tak dávame neustále pozor na deti. Stretávame tu aj miestnych, ktorých sme stretli nad Handlovou. Ukazuje sa nádherný výhľad do blízkeho okolia, nie však kruhový. Z najbližších kopcov je najvyšší Veľký Grič, ktorý je takmer 100 metrov vyšší ako miesto, kde práve stojíme. Ponúka podobný výhľad. Viac vpravo od neho sa zdvíha ďalší vyšší kopec - mohol by to byť Biely Kameň alebo Jarabá skala. Pri vrcholovej tabuľke je aj kniha, do ktorej sa zapisujeme – deti sa tak na hodnú chvíľu zabavia a my sa môžeme venovať výhľadu, ktorý popisuje aj kamenná tabuľka.

dsc 0492

Obdivujeme Handlovú a pod nami spoznávame aj Kňazov kopec. Zhora sa javí ako nenápadný kopček. Na opačnej strane nad Handlovou obdivujeme zalesnený zelený hrebeň, ktorým vedie červená značka v jednom smere do Kremnice, ktorá je ukrytá za hrebeňom a v druhom smere až do Fačkovského sedla, ktorým sme ráno prechádzali. Na obzore úplne vľavo sa ukazujú aj štíty Malej Fatry, ale veľký opar nám znemožňuje ich presnejšie identifikovať. Ukazujú sa aj štíty Veľkej Fatry - Ploská, či Ostredok. Spoznávame aj Skalku nad Kremnicou v hrebeni Kremnických vrchov. Všetko je vyfarbené v šťavnatých zelených farbách, ktoré sú takéto pekné iba na jar. Dopĺňame energiu a potom sa dávame na zostup, nechávame si dostatočný časový priestor. Prekvapuje ma, ako málo ľudí stretávame – iba jednu trojčlennú rodinku a neskôr ešte jednu pani, viac nikoho. Viac ľudí je až na lúkach pred Kňazovým vrchom.
Táto lokalita nás veľmi milo prekvapila. Nabudúce môžeme okúsiť výstup na Veľký Grič, ku ktorému nás z Handlovej z banského náučného chodníka vyvedie červená turistická značka. Škoda, že informačné stredisko neďaleko banského múzea,  okolo ktorého sme prechádzali, bolo práve cez víkend zatvorené. Ale otvorenú zmrzlináreň sme v centre našli, a tak mali deti odmenu sa ich pekný turistický výkon.

dsc 0504

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.