SK     CZ     EN     DE     HU     PL

 

CBS is the second largest
publisher of hand-painted maps in the world.

More about us
 

 

In Slovakia and Czech Republic we employ people who are doing their job with heart.

More about team
 

 

We received more
than 2,000,000 copies of painted maps among the public.

More about maps
 

 

We help to improve
tourism in Slovakia
with our services.

More references
 

FaceBook  Twitter  


Múzeum sa rozkladá na severovýchodnom okraji Pribyliny. Možnosť spoplatneného parkovania autom je rovno pred múzeom po odbočení z cestnej komunikácie. Pýtate sa, aká je história tohto múzea vo voľnej prírode? Nuž, podobne ako napríklad pri budovaní vodného diela Nová Bystrica na Kysuciach keď boli zo zatopených oblastí prevezené historicky a architektonicky zaujímavé stavby z Harvelky a Riečnice do skanzenu vo Vychylovke, tak v tomto  prípade sa história múzea začala s budovaním vodného diela Liptovská Mara. Zo zatopených liptovských obcí, ktoré dnes už neexistujú, boli architektonicky významné stavby rozobrané, znovu postavené a tvoria súčasť expozície múzea. Pri prehliadke objektov tak môžete nazrieť a vrátiť sa do minulosti a na vlastné oči vidieť, ako naši predkovia žili, ako vyzerali ich príbytky, aké mali doma vybavenie, či už to boli ľudia z chudobných vrstiev alebo bohatší gazdovia. Pozornosť je venovaná aj remeslám ako napríklad fortieľu dsc 1165krajčírskemu, kováčskemu, či kolárskemu. Autentickým zážitkom bolo tkanie kobercov z nastrihaných kusov látky, ktoré šikovné panie vytvárali priamo pred našimi očami. Trpezlivo nám vysvetľovali, ako takéto dielka vznikajú. Výsledky ich šikovných rúk a tvorivosti si mohli návštevníci priamo aj zakúpiť. Deťom sa páčila budova dedinskej školy z Valaskej Dubovej z polovice 18. storočia.  Škola bola jednotriedna  - v jednej triede sa za drevenými lavicami spoločne učili žiaci rozličného veku. Počítadlo bolo tiež drevené. Okrem triedy sme si pozreli izbu učiteľa, slúžiacu okrem bývania aj ako pracovňa, a dve komory, z ktorých jedna bola učiteľským kabinetom.
Staviteľský um našich predkov dokazuje goticko-renesančný kaštieľ z Parížoviec.  Pri jeho prehliadke bola s nami sprievodkyňa.  Výnimočnosť kaštieľa je v tom, že je to najstaršie zachované zemianske sídlo Liptova slúžiace ako rodová kúria. Jej najstaršie gotické jadro pochádza z prvej tretiny 14. storočia. Vnútri nás zaujali ukážky bývania a nábytku vyšších spoločenských vrstiev Liptova. Deti si všimli vystavené hračky v detskej izbe a aj vypchaté zvieratá, medzi ktorými nechýbala najväčšia slovenská šelma - medveď.  Medzi sakrálne skvosty múzea patrí ranogotický kostol Panny Márie pôvodom z Liptovskej Mary. Bol postavený v 13. dsc 1164storočí na mieste staršieho románskeho kostola. Súčasnú podobu nadobudol v 15. storočí, pričom v 17. storočí mu pribudla baroková veža. Vo vnútri sa konajú bohoslužby a aj svadobné obrady. S pani sprievodkyňou sme si pozreli aj ďalšiu kúriu – zemiansky dom z obce Paludza zo 60. rokov 19. storočia. Zaujalo nás, že dom mal dvojitú strechu – vonkajšiu šindľovú a vnútornú hlinenú, čo pomáhalo lepšie udržiavať vnútri teplo a stálu teplotu. Zároveň, ak vznikol požiar, hlinená strecha slúžila ako ochrana a šindľová strecha sa jednoducho vymenila za novú. Veľmi milou bola výstava krojov, ktoré hrali všetkými farbami a dokazovali zručnosť a šikovnosť vo vyšívaní a čipkovaní našich predkov. Súčasťou expozície múzea je aj depo Považskej lesnej železničky, ku ktorému nás doviedla po p8291528pár minútach prešlapaná cestička. S budovaním železnice sa začalo v roku 1912, dobudovaná bola v 40. rokoch 20. storočia. Slúžila predovšetkým na prepravu vyťaženého dreva, pričom neskôr tu bola povolená aj verejná osobná a nákladná doprava. Hlavný rozkvet železnice bol na prelome 40. a 50. rokov minulého storočia, keď jej celková dĺžka bola na hlavnom ako aj na bočných úsekoch neuveriteľných 107 kilometrov. Trať sledovala tok Čierneho Váhu z Liptovského Hrádku až pod majestátnu nízkotatranskú Kráľovu hoľu. Prevádzka železnice bola po postupnom rušení jednotlivých úsekov úplne zastavená v roku 1972 a nahradená automobilovou dopravou. Je veľká škoda, že sa nepodarilo zachovať aspoň na krátkom úseku funkčnú trať tak, aby sa tu dnes mohol návštevník previezť vo vagónoch ťahaných parnou lokomotívou. Za takýmto autentickým zážitkom sa môžete vydať do spomínanej Vychylovky alebo na Čiernohorskú železnicu. Aj napriek návštevu depa určite odporúčam. Na tabuliach je podrobne popísaná história železnice. Pri návrate do skanzenu sa deti zabávajú pri potôčiku. V skanzene je aj malé detské ihrisko s trávnatou plochou, či pasúce sa ovečky. Občerstviť sa dá priamo v humne v skanzene. A napokon mi nedá nespomenúť, že zo skanzenu môžete obdivovať aj končiare blízkych Roháčov. Cestou do depa som si všimla, že za plotom boli na pozemkoch vyvedené siete. Žeby sa tu chystala nejaká výstavba?  
Ak do skanzenu prichádzate zo smeru od dedinky Vavrišovo, okrem skanzenu odporúčam navštíviť vyhliadkovú vežu miestnej rozhľadne, z ktorej máte Roháče a Vysoké Tatry pri dobrej viditeľnosti máte ako na dlani. Vo vnútri je múzeum bitky pri Vavrišove – vstupné je dobrovoľné.

dsc 1432
Verím, že sa Vám návšteva týchto miest bude páčiť. Veď región Liptova má čo ponúknuť. Aj spomínaný skanzen v Pribyline je toho dôkazom. Doplňujúce informácie nájdete napríklad na stránke

 dsc 1174

dsc 1195

dsc 1234

dsc 1200

dsc 1207

dsc 1213

dsc 1218

p8291544

p8291579

Kapcsolat

 CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01 
     Banská Bystrica
     Slovensko
 
 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 +421 48/429 90 10
 +421 911 176 101
 
 www.cbs.sk

Támogatjuk

usmev logo

logo R