SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Osadami Horných Kysúc

FaceBook  Twitter

01Tentokrát Vás pozývam na potulky osadami Horných Kysúc. Naše septembrové putovanie začalo vo Vysokej nad Kysucou, pokračovalo cez Nižný Kelčov a Škradné do Jedľovníka. Odtiaľ sme cez Dučkov pokračovali cez Vrchrieku na známe horské sedlo Semeteš nad Turzovkou. Potom sme sa cez Solíkovcov  vyhupli na hrebeň a vrátili naspäť do Vysokej nad Kysucou. Ale pekne po poriadku...

Do Vysokej nad Kysucou sa dopravujeme najprv vlakom, v Čadci prestupujeme na motoráčik, ktorý pokračuje cez Rakovú a Turzovku. Vystihli sme na trati výluku – železničná trať sa opravuje, a tak nás do nášho východiska priváža autobus.  Mimochodom, práve v miestnom obecnom úrade Vysokej nad Kysucou sa nachádza pamätná izba astronauta E.A. Cernana, ktorého rodičia pochádzali z tohto regiónu. V miestnosti pribudla nedávno drôtená socha tohto astronauta. My prechádzame do Nižného Kelčova a po asfaltovej ceste odbočujeme do bočnej dolinky smerom ku Škradnému. Postupne nechávame posledné domčeky za sebou a prechádzame lúkami okrajom ihličnatého lesa, ktorý sa neskôr mení na zmiešaný. V tráve sa objavujú pavučiny, ktoré sú ešte plné rosy. Ohlasujú príchod jesene, ktorý je doslova za dverami. Krátko stúpame, potom sa stáčame viac doľava a mimo značených ciest prechádzame po vrstevnici. dsc 1478

Vychádzame z lesa, prechádzame okolo kríža a míňame prvé domčeky nad Jedľovníkom, ktoré sú využívané ako chalupy. Zostupujeme dolu do Jedľovníka, pričom prechádzame aj okolo kaplnky Panny Márie Lurdskej, ktorá tu bola postavená v roku 1910.  dsc 1483Ešte trochu klesáme lúkami ku asfaltovej ceste. Ďalej po ceste ale nepokračujeme, ale cez les pokračujeme vyšlapaným chodníčkom opäť smerom hore do osady Dučkov. Tu je chalúpok o niečo viac. Keďže je víkend, je tu čulý ruch, počuť zvuk píly, na chodníku sa hrajú deti. Naozaj veľmi pekné miesto, na trávenie víkendov a dovolenky mimo civilizácie ako stvorené. Z osady ešte máličko stúpame hore, a potom klesáme na druhú stranu cez osadu Žilinčiarovci. Aj táto osada patrí, ako inak, ku Vysokej nad Kysucou.  Môžeme obdivovať ďalšie upravené a malebné chalúpky s peknými predzáhradkami, v ktorých je ešte plno rozkvitnutých kvetov. Na strome sme zbadali hojdačku, čo deti samozrejme využívajú na to, aby sa vyšantili. Asfaltovou cestou pokračujeme východným smerom ku Vrchrieke.

dsc 1507

Toto miesto vo výške 750 metrov nad morom je križovatkou turistických ciest. Prichádzame ku mohutným vyše 200 ročným lipám, pri ktorých stojí kríž,  neďaleko aj turistický smerovník. Červená turistická značka v jednom smere popod Luby cez osadu Záblatie pokračuje na sedlo Melocík. My sa teraz po červenej značke vydávame v opačnom smere ku horskému sedlu Semeteš. Viete, že jeho názov je zo slov „Sem sa teš“? Z Vrchrieky je možné zísť z hrebeňa dolu smerom do Veľkého Rovného po žltej turistickej značke. V osade Vrchrieka sa nachádza rodný dom svetoznámeho drotára Hunčíka. Fakt, že z tohto kraja pochádzali drotári, pripomína aj miestna plechová kaplnka. My okolo nej neprechádzame, zastavujeme na chate alebo kolibe Vrchrieka, kde sa občerstvujeme.

dsc 1530

Chata má peknú presklenú terasu. Je ideálnym miestom, kde sa dá ubytovať, ak máte záujem o viacdňové potulky v regióne horných Kysúc. V zime je často navštevovaná aj bežkármi, ktorí tieto miesta obľubujú, terén je na bežkovanie ideálny. Aj tými miestami prechádza kysucko-beskydská magistrála. Potom sa pod chatou na asfaltovej ceste napájame na červenú značku, prechádzame cez osadu Šupíkovci ku Solíkovcom. Tu nasleduje krátke klesanie do sedla Semeteš. Priamo v sedle stojí hostinec u Cipára, ktorý poskytuje aj ubytovanie. Jeho meno je odvodené od Miroslava Cipára, legendy slovenského výtvarného a kultúrneho života. Súčasťou hostinca je okrem terasy aj záhrada s trávnatou plochou, kde sa deti môžu do sýtosti vyšantiť.  Horské sedlo je medzi Turzovkou a  Veľkým Rovným, ktoré bolo kolískou Drotárstva, a v minulosti tvorilo súčasťou Drotárie - cesty, po ktorej odchádzali za zárobkom drotári. My sa zo Semeteša vraciame naspäť ku osade Solíkovci. Tu sa napájame na žltú turistickú značku.

Tá nás vyvádza cez zmiešaný les až na hrebeň. Objavujeme krásne výhľady jednak na známu Zarúbanú Kýčeru, s rozhľadňou nad osadou Dolinky nad spomínaným Veľkým Rovným. Vychádzame z lesa na lúky a ukazuje sa ďalší krásny výhľad smerom na sever. V diaľke tróni samozrejme Lysá Hora. Dolu pod nami sa ukrýva nachádza Vysoká nad dsc 1573Kysucou. V hrebeni nad ňou na sever sa belie nový kostol - Chrám Panny Márie Matky Cirkvi na Živčákovej, ktorá je známym pútnickým miestom. Veža kostola slúži aj ako dobrý vyhliadkový bod do okolia. Teraz najprv klesáme ďalej po žltej značke cez lúky, čoskoro sa však vnárame do lesa, kde nás čaká na krátkom úseku aj strmšie klesanie. Až sa nám nechce veriť, že sme až tak vysoko na našom putovaní vyšli. Potom vychádzame opäť na lúky, z ktorých obdivujeme kostol Vysokej nad Kysucou, Živčákovú a aj pasúci sa dobytok. Na modrej oblohe plávajú biele mráčiky, slnko svieti, počasie je naozaj vydarené a celý deň nám žičilo.
Putovanie osadami Horných Kysúc bolo pútavé a zaujímavé. Ak máte radi túlačky po horských usadlostiach, v  regióne Horných Kysúc si prídete na svoje, je tu naozaj veľa možností, a pritom na turistických chodníkoch nestretnete veľa ľudí. Viac sa o navštívených miestach dozviete na stránkach obce Vysoká nad Kysucou, hostinca u Cipára,či pútneho miesta Živčáková.

dsc 1488

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.