SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Za krásou Vršateckých bradiel

FaceBook  Twitter

dsc 0412Vršatecké Bradlá sme doposiaľ obzerali vždy z diaľnice. Vydávame sa sem celkom nečakane cez Veľkú Noc. Dlho sme neboli v dedinke pod bralami – Vršateckom Podhradí. Náš cieľ je jasný. Privádza nás sem otázka známych, čo je to za malebnú dedinku učupenú pod skalami. Tak sa na túto dedinku a skaly ideme pozrieť.

Pre prístup do tejto oblasti je pre nás najlepšie zísť z diaľnice pri Ilave a pokračovať cez Pruské. Do Podhradia môžete prísť aj miestnym autobusom. Cestou stretáme aj niekoľko cyklistov, ktorí si vychutnávajú zjazd. Tí, ktorí idú opačným smerom, majú pred sebou celkom slušné stúpanie do kopca – veď v Pruskom je výška 240 metrov, pričom v Podhradí je to 650 metrov nad morom.

dsc 0380

V Podhradí nechávame auto zaparkované na jednej z ulíc. Hneď nachádzame aj turistický smerovník a mapu. Zisťujeme, že tými najkrajšími časťami Vršatského Podhradia prechádza náučný chodník s celkovo 10 zastávkami. My na našej kratšej prechádzke míňame najprv tabuľu 8. Tá sa venuje širšiemu okoliu Vršatca a spomína známu Krivoklátsku tiesňavu, ktorá vznikla eróznou činnosťou Krivoklátskeho potoka. Od roku 1989 bola vyhlásená za chránenú Prírodnú pamiatku. Dedinka Krivoklát je situovaná južne od Podhradia. Je to isto ďalší dobrý tip na návštevu. Pešo pokračujeme asfaltovou cestou, ktorá sa vinie tesne popod bradlá Vršateckého hradu. Nevýhodou je, že túto cestu využívajú autá na to, aby sa na nich dostali ešte vyššie do sedla alebo do hotela na druhej strane. Ideme mierne do kopca. Z cesty sú pekné výhľady na domčeky Podhradia, ktoré zostáva pod nami. Zaujalo nás oplotené futbalové ihrisko, ktoré postavené priamo medzi domami. Za pekného počasia sú z týchto miest ďaleké výhľady na celé stredné Považie, za Váhom sa na druhej strane dvíhajú kopce Strážovských vrchov. Dnes sú pohľady do diaľky v opare. Práve výhľadom je venovaná 9. tabuľa náučného chodníka. Asfaltová cesta nás zavedie do sedielka medzi skalnými bralami. Tu prechádzame medzi nimi do vnútra na druhú stranu. Tu stojí 10. tabuľa. Prečítali sme si tu dlhú históriu Vršateckého hradu, ktorého počiatky siahajú už do 13. storočia. Obdobie jeho osídlenia sa skončilo na konci 16. storočia, kedy bol v nižšie položenom Pruskom postavený nový renesančný kaštieľ, ktorý bol vhodnejší pre bývanie šľachticov. Hrad vyhorel počas stavovských povstaní v 17. storočí a jeho osud zakončil ďalší požiar v roku 1707. Vršatské bradlá boli využívané okrem turistiky aj na skalolezenie. To je tu však v súčasnosti zakázané. Prichádzame ku Vršateckému cyklopoludníku, ktorý láka na návštevu ďalších zaujímavostí v blízkom okolí. Pod nami sa ukazuje budova hotela Vršatec. Nad ním vyrastá nový objekt - ešte v štádiu výstavby, Nahlas rozmýšľam, ako sa tu uživia dva takého pomerne veľké

dsc 0389rekreačné objekty. Ale možno to bude inak. Dolu ku hotelom neschádzame, vidíme tu však rodiny s kočíkmi. Nad nami hore do stráne pomerne strmo vystupuje žltá značka, ktorá turistov zavedie s krátkou odbočkou na vrchol Chmeľovej. My si tento výhľadový kopec, ktorý je s výškou 925 metrov nad morom po Veľkej Javorine druhým najvyšším bodom v Chránenej krajinnej oblasti Biele Karpaty, nechávame na inokedy. Je tu aj prvá úvodná tabuľa chodníka, ktorá popisuje históriu náučného chodníka a oblasť Bielych Karpát. V prístrešku na stráni sa chvíľu posilňujeme. Na spiatočnej ceste vychádzame na zákrute po prešlapanom chodníku ku bralám Vršatského hradu. Ako nás upozorňuje text - chodník je momentálne uzavretý a hrad nie je prístupný. A tak tieto miesta obdivujeme zospodu a zákaz rešpektujeme. Prechádzame pešo po nižšej druhej ulici Podhradia. Práve odtiaľto - zdola, sú pekné pohľady na bradlá. Je to cesta aj pre autá, ale nie je ich tu veľa. Vedie tu aj modrá turistická značka, ktorá so spomínanou žltou značkou vytvára okruh okolo Vršateckých bradiel, ktorý zachádza aj ku Červenému Kameňu.

dsc 0396

Obdivujeme výhľady a potom sa rozhodujeme autom zísť po trase náučného chodníka až do spomínané Červeného Kameňa. Cestou prechádzame cez pekné výhľadové sedlo Chotuč. Nad ním vpravo je vrch rovnakého mena. Už zo sedla sa dá pekne pozorovať Červenokamenské bradlo. Jeho súčasťou je zaujímavý vyše 40 metrov vysoký monolit. Na prvý pohľad je toto miesto veľmi podobné Lednickým bradlám. A niet sa čo čudovať, že sú si tak podobné, veď práve Lednické sú doslova za kopcom. Autom pomaly schádzame nižšie do Červeného Kameňa, ktorým preteká Tovarský potok, ktorý dedinku pekne oživuje. Počasie sa k večeru vylepšuje, spoza mrakov ešte vykukuje slnko, ktoré pekne osvetľuje bradlá. V spätnom pohľade sú hore nad nami Vršatecké bradlá. Ku nim z Červeného Kameňa vedie sprvu lúkami žltá turistická značka. V dedinke vystupujeme z auta a hľadáme miesto, odkiaľ by sme si zaujímavý monolit odfotili. Je to naozaj veľmi pekné miesto a odhadujem, že asi menej navštevované ako Vršatec. Pri chodníčku nachádzame aj malú náučnú tabuľu. Okruhový chodník okolo bradiel alebo minimálne cestička z Podhradia po sedlo Chotuč sú výhľadovo veľmi vďačné. Dúfame, že si celý okruh pešo v lete prejdeme a budeme si môcť okolitú krásu vychutnať aj z vyššie položených výhľadových miest. Na spiatočnej ceste pokračujeme autom cez MikušovceTuchyňu a ešte si naplno vychutnávame do biela odeté jarné Biele Karpaty.

dsc 0373

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.