SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Spoznávame Liptov na bicykloch

FaceBook  Twitter

p8010706 kpiaLiptov je ako stvorený na bicyklovanie. Máme veľmi radi rozhľadne. Aj v blízkej Pavčinej Lehote pod Nízkymi Tatrami je postavená drevená rozhľadňa, ktorá sľubuje pekné výhľady. A práve sem vedie aj cyklistická trasa. Pre nás slúži rozhľadňa ako hlavná motivácia na bicyklový výlet z Iľanova práve sem. Autom vyrážame do Iľanova pod Liptovským Mikulášom. Tu sa chceme napojiť na cyklotrasu vedúcu z Iľanova cez Ploštín ku spomínanej rozhľadni nad Pavčinou Lehotou. Prípadne môžeme prebicyklovať až ku drevenému artikulárnemju kostolíku pri Lazisku. Zariadime sa podľa toho, ako budeme unavení.

Parkujeme na konci Iľanova pri otočke autobusu. Sú tu stromy, ktoré nám pri návrate dobre poslúžia, kým naložíme naše štyri bicykle na auto. Túto cyklistickú trasu nepoznáme, ideme ju po prvýkrát. Sme zvedaví, čo nám prinesie a čo na trase zažijeme. Od otočky sa vraciame už na bicykloch trocha naspäť a okolo cintorína, dsc 0743ktorý máme po ľavej strane, vychádzame do kopca. Áno, rovinu na Liptove pri byciklovaní určite nečakajte. Platilo to doslova aj pre túto trasu. Takže, hneď prvý stupáčik náš čakal medzi Iľanovom a Ploštínom. Cesta je asfaltová, všímame si tabuľku, že v zime nie je cesta udržiavaná. Teraz je leto, upozorňujem synátora, aby dával dobrý pozor na diery v ceste a mal stále oči na stopkách. Evička sa vezie na ťahacej tyči, a tak to má o niečo p8010603jednoduchšie, pozor musí dávať najmä ocino. Popri ceste je hneď zo začiatku krásny výhľad na Liptovský Mikuláš pod nami a na Roháče nad ním, ktoré sú takmer bez mrakov. Ukazujú sa v celej svojej kráse. Masív Baranca, Tri kopy, vykukuje aj najvyšší Baníkov. Pod Barancom Žiarska dolina. Do Ploštína nasleduje prudší zjazd, a tak prevetrávame brzdy. V dedine odbočujeme doľava. Stretávame tu športovcov, ktorí trénujú na kolieskových korčuliach s paličkami. Šinú si to hore dedinou podobne ako my, len oveľa väčšou rýchlosťou. My sa nikam neponáhľame. Na konci dediny mylne odbočujeme viac doprava ku družstvu, ako je treba. Našťastie sme si chybu p8010633rýchlo uvedomili, a tak sa vraciame kúsok naspäť a pokračujeme po asfaltke viac vľavo. Obchádzame teraz kopček Rohačku po ľavej strane. Stúpanie je mierne, ale bohužiaľ, zakrátko asfalt končí. Áno, nie každá cyklotrasa vedie po asfalte. Čaká nás krátky výstup po lúkach do malého lúčnatého sedielka ku veľkému rozkonárenému smreku. Kolegiálne tlačím bicykel aj so synátorom do kopca. Rozložitý smrek hore nám veľmi dobre poslúžil ako úkryt pred slnkom, ktoré začína byť čoraz viac ostré. Je tu aj miestny pastier so psom a obďaleč stádo pasúcich sa oviec. A tak tu máme o zvukovú kulisu postarané, počúvame spiežovce a nevieme sa vynadívať na ovečky a pekné výhľady, ukazujú sa aj Chočské vrchy s najvyšším Veľkým Chočom. Zo sedielka pokračujeme lúkami, pričom Pavčina Lehota je už na dohľad. Skúšame nájsť očami miesto, kde stojí rozhľadňa, ale ešte ju nevidíme. Na pravej strane míňame salaš, potom ideme aj krátko lesom, kde je vytúžený tieň a potom cez otvorené vrátka vstupujeme do kempu Bystrina, ktorým schádzame dolu už po asfaltovej ceste. Nepokračujeme hore Demänovskou dolinou, ale odbočujeme po asfalte do Pavčinej Lehoty je to necelý kilometer. Čoskoro objavujeme pred sebou vpravo od dolnej časti bobovej dráhy drevenú rozhľadňu – náš cieľ. Budeme ku nej stúpať iba trocha. Predtým ešte prichádzame na bicykloch do centra Lehoty ku miestnym potravinám, kde dopĺňame energiu, a predovšetkým tekutiny. Pri potravinách na malom námestí je malý kostolík, pamätník a v drevenom prístrešku, kde sa ukrývame pred slnkom, sú stručné informácie o rozhľadni aj s chodníkom ku nej. Potom sa vraciame ku cintorínu, kde si všímame zaujímavú drevenú zvoničku a pokračujeme miernym stúpaním ku bobovej dráhe. Najprv mylne odbočujeme na nesprávnu cestu. Manžel s dcérou sa už nevracajú naspäť, ale priamo cez lúky si to mieria ku rozhľadni. Ja so synom sa vraciam kúsok naspäť, vychádzame na správnu cestu, ktorá nás vedie ku rozhľadni. Syn má krízu, a tak na kúsku tlačím dva bicykle, ten svoj ako aj jeho. Potom prichádza vytúžená chvíľa, a sme pri konečne rozhľadni. Vychádzame hore po schodoch pod strechu. Sme tu úplne sami, všetci ľudia zostali na bobovej dráhe, tu nie je ani noha. Parádička. Výhľady naokolo sú naozaj výborné, hoci nie sme veľmi vysoko. Ak by nebola dobrá viditeľnosť, výhľady perfektne popisujú a priblížia aj veľké panoramatické zábery na všetkých vnútorných stranách p8010673rozhľadne - aj s názvami jednotlivých vŕškov. Výborne urobené. A tak sa tu hodnú chvíľu kocháme. Uvedomujeme si, že vidíme cez Veľkú a Malú Fatru, Chočské vrchy, Roháčepo tatranský zakrivený Kriváň. Taktiež pozorujeme aj Rohačku, okolo ktorej sa budeme vracať naspäť a vidíme aj kostolík Pavčinej Lehoty. Naozaj veľmi pekné výhľady, pekná odmena za športový výkon. Potom schádzame dolu, v tieni dopĺňame zase predovšetkým tekutiny. V teple sa nám ani veľmi nechce jesť. Odhodlávame sa na spiatočnú cestu. Ku drevenému artikulárnemu kostolíku, ktorý tiež pozorujeme pomedzi stromy, napokon už nejdeme. Nechceme to riskovať, že by boli deti už príliš unavené z tepla, musia mať dosť energie na spiatočnú cestu. Nasadáme na bicykle. Od rozhľadne nasleduje zjazd do dediny. Väčšie stúpanie je až hore kempom. Vychádzame ho prakticky na jeden šup, až som prekvapená. Pastiera pod smrekom už nestretávame, ale opäť sa kocháme z malebných lúk výhľadmi naokolo. Úsek nad kempom spolu s výhľadom od rozhľadne boli podľa mňa tými najkrajšími časťami na celej trase. Po zjazde lúkou sa napájame na asfaltovú cestu. Nad Ploštínom sme radi, keď máme za sebou aj to úplne posledné stúpanie. p8010689
Cyklovýlet to bol veľmi podarený. Zistili sme, že plánovať kratšie trasy je lepšie a múdrejšie, najmä ak sú na trase aj úseky, kadiaľ nevedie asfaltová cesta a idete sem aj s malými deťmi. Deťom sa cyklistika tiež veľmi páčila, sme radi, že ich náročnejší terén a teplo neodradili, a že sme to všetci spolu zvládli. Trasa, na ktorej sa striedalo stúpanie s klesaním bola pre nich zaujímavá. Skúste si tieto cyklistické chodníčky prebicyklovať aj Vy. Privíta Vás tu krásna a jedinečná príroda Liptova, široké a ďaleké výhľady na niekoľko rozličných slovenských pohorí a veľa, veľa dobrodružstiev. Len treba násť odvahu a ísť…

dsc 0748

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.