SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Za čučoriedkami a brusnicami na nízkotatranskom Lajštrochu

FaceBook  Twitter

dsc 1856 2Nízke Tatry som prešla celé pešo niekoľkokrát s batohom na chrbte ešte počas vysokoškolských štúdií – od Donovál až po Kráľovu hoľu. S odstupom času sme sa sem vrátili aj s deťmi. Počas pobytu na chalupe u kamarátky v Nižnej Boci sa skupinka dospelých a malých detí vydávame na konci letných prázdnin za dobrodružstvami na Lajštroch z Čertovice... a nielen tam...

Z Nižnej Boce vyrážame autami na Čertovicu, ušetríme tak aj čas, aj metre stúpania. Prichádzame sem asi o pol desiatej, skôr sa nám to pri deťoch nepodarilo. Parkujeme bez problémov, voľných miest je habadej. Rozdeľujeme sa do dvoch skupín, na tú rýchlejšiu so staršími deťmi a pomalšiu s menšími deťmi. Od parkoviska nás vedie červená značka. Naším prvým cieľom je 1602 metrov vysoký Lajštroch, prvý kopček v hrebeni Nízkych Tatier od Čertovice. Na Lajštrochu sa podľa stavu unavenosti detí uvidí, aký bude náš ďalší postup. Výstup je prudší hneď od začiatku, chodníček vedie čiastočne lúkami, čiastočne využívame ihličnaté stromy, aby sme sa ukryli pred slnkom.

Je to dsc 1804príjemný traverz cez svahy, kde sa v zime lyžuje. Oproti na druhej strane vychádzajú hore pešo turisti smerom ku Čertovej svadbe. Ukazuje sa, že veľmi dobrým ťahačom pre deti je malý psík, ktorý putuje spolu s nami. Drobci sa striedajú v tom, kto ho práve drží na vodítku a popri tom veselo stúpajú do kopca. Vychádzame na prvý hrebienok a terén sa zmierňuje. Vpredu ďalej pred nami je druhý vyšší kopček, na ktorý budeme stúpať a za ním by sa mal ukázať vrchol Lajštrocha. Na hrebienku je čoraz viac čučoriedia. Na našu radosť sa objavujú aj zrelé ešte neobrané plody - čučoriedky, a to aj blízko pri chodníku. A tak ochutnávame a náš postup sa spomaľuje. Prvá rýchlejšia skupinka nám už nenávratne mizne z dohľadu. Neskôr sa ku čučoriedkam pridávajú aj červené brusnice, a práve tých začína byť s naberajúcou nadmorskou výškou viac. Je to ďalšia skvelá pochúťka a zdroj vitamínov. Sú zrelé tak akurát a oberajú sa ešte jednoduchšie ako čučoriedky, dsc 1833

pretože sú v malých trsoch. Najprv oberáme do našich žalúdkov, potom aj do tvrdého obalu pre tých, ktorí sa ku nám pridajú až ďalší deň, aby mohli aj oni túto dobrotu ochutnať.  Ako naberáme výšku, tak sa zlepšujú okolité výhľady. Vpravo sa ukazujú Vysoké Tatry, vlastne hrebeň od Kriváňa až po Vysokú čnejú z vysokej oblačnosti - vyzerá to veľmi pekne. Sprevádza nás aj Rovná hoľa, na ktorú mieri to naše prvé rýchlejšie družstvo a v spätnom pohľade sa okrem Kráľovej hole ukazuje aj bližší rozložitý Veľký Bok. Stretávame zberačov – pri oberaní schádzajú dolu. My stúpame na druhý vrcholok, z neho je to na vrchol Lajštrocha takmer po rovine. Dobre vychodený chodníček nás vedie pomedzi kosodrevinu. Na vrchole robíme prestávku na jedenie, my dospelí sa kocháme výhľadmi. Pred nami pokračuje hlavný hrebeň Králičkou, vpravo trčí Krakova hoľa. Potom sú to v hrebeni už viac špicaté a skalnaté vrcholky Štiavnice a úplne najvyššieho Ďumbiera. Horskú chatu M.R. Štefánika ne vidieť, zakrýva ju spomínaná Králička. V opačnom smere prichádza skupina, ktorá robí prechod s batohmi na chrbtoch. Chvíľu sa s nimi rozprávame. Deti sú zdá sa v pohode a ešte plné síl, a tak sa rozhodujeme po oddychu pokračovať ďalej po hrebeni do Kumštového sedla. Táto časť hrebeňa je výhľadovo veľmi dsc 1824príjemná, kolíše hore, dolu, ale iba mierne. Králička po ľavej strane je mohutnejšia a mohutnejšia. V hĺbke pod nami sa ukazuje Jarabá. Naďalej nás sprevádzajú brusnice a z kveteny sa ukazujú najmä do ružova rozkvitnuté vresy. Listy aj tráva už trochu chytajú jesenné farby. Tesne predtým ako dosiahneme Kumštové sedlo, ideme príjemným traverzom hrebeňa po ľavej strane. V sedle nás víta smerovník, pri ktorom sa fotíme. Rozhodujeme sa z hrebeňa odbočiť po zelenej značke do Bocianskeho sedla. Chodníček vedie pomedzi kosodrevinu, trochu klesáme. Rozprávame sa nahlas, aby sme tu náhodou nevyrušili nejakého macka, v tejto časti hrebeňa je predsa len menej ľudí. V celej svojej kráse sa ukazuje Rovná hoľa.

dsc 1849Z Bocianskeho sedla sa na ňu ešte mierne stúpa. Samotné Bocianske sedlo je lúčne, je tu aj malý prístrešok. Na našu radosť sa z týchto miest konečne ukazuje aj Štefánička, jej siluetu bezpečne spoznávame na horizonte. Zo sedla vedie ku nej žltá značka, ktorá sa pod vrcholom Králičky napája na hrebeňovú červenú značku. Tráva v sedle je mäkká a slnko poriadne praží. A tak si lebedíme v tráve, niektorí oberajú bylinky na sušenie. Len poniektoré z detí akosi vôbec nechcú nechať nohy oddýchnuť a stále

dsc 0047pobehujú naokolo. Do ústia Bocianskej doliny je to podľa času na smerovníku ešte 1 hodina a 40 minút. Po asi hodine oddychu sa dávame na zostup. Zo sedla nás vedú dolu serpentíny, ale aj vychodené kratšie a prudšie skratky medzi nimi. Je to riadna záťaž na kolená. Nikam sa neponáhľame, ešte sa kocháme pohľadom na Rovnú hoľu, ktorá sa zväčšuje. Stretávame ďalších zberačov chutných plodov. Postupne pribúdajú stromy, ponárame sa na chvíľu do lesa. Potom pokračujeme po širšej ceste, napravo a naľavo sú rúbaniská. Vidieť, že z niektorých miest úplne zmizol les po veternej kalamite v roku 2009 a následnom vyťažení. S deťmi sa začíname hrať hádankové hry, aby im zostup rýchlejšie ubehol. Neviem to odhadnúť, koľko nám to bude dolu trvať. Napokon schádzame rýchlejšie, ako bolo písané na smerovníku. To je fajn, lebo rýchlejšia skupina bude potrebovať kľúče od chalupy, ktoré máme práve my.

dsc 0038Predtým, ako končí Starobocianska dolina, sa v nej objavujú bývalé malé drevené senníky opravené na chalupy. Je tu veselo, stretávame aj niekoľko áut. Spodná časť doliny, kde je už lepší povrch, je vhodná aj na bicykel, ale treba počítať so stúpaním. V zime je vhodná na bežky. Potom sa konečne dostávame ku miestu, kde žltá značka križuje cestu pre autá  vedúcu z Čertovice. Na prvý pokus sa nám darí stopnúť pre tatina auto, ktorým sa vracia hore a po chvíli sa vracia aj s tátošom. Autom sa zastavujeme ešte vo Vyšnej Boci poniže kostola v krčme U Beťára, ktorá je otvorená. Je tu živo. Deti si tu dávajú za odmenu sľúbené nanuky, ja pivčo s demänovkou a tatino nealkoholického Radlera a ešte ruskú zmrzlinu. S výletom na Lajštroch sme nadmieru spokojní. Na dvore nás čaká prvé družstvo, ktoré pokračovalo z Bocianskeho sedla na Rovnú hoľu a odtiaľ klesalo cez sedlo Črchľa po žltej značke až do Nižnej Boce. Asi o hodinku po nás prichádza aj zvyšok nášho druhého pomalšieho družstva.

dsc 0062

Na výhľadový Lajštroch, čučoriedky, brusnice, krásny nízkotatranský hrebeň a lúčne Bocianske sedlo budeme určite všetci ešte dlho spomínať.

dsc 1832

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.