SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Na bájnom Sitne v Štiavnických vrchoch

FaceBook  Twitter

dsc 1084 kpiaSitno je so svojou výškou 1009 metrov nad morom najvyšším vrchom Štiavnických vrchov. Kopec je vlastne pozostatkom sopky, ktorá chrlila lávu pred 15. - 13. miliónmi rokov. Je opradené mnohými povesťami. V peknom počasí Sitno poskytuje krásne výhľady. Viete, že práve na jeho vrchole sa nachádza rozhľadňa, ktorá patrí medzi tie najstaršie v Európe? A pár metrov pod vrcholom je aj čiastočne zrekonštruovaná chata Andreja Kmeťa. My sme sa sem rozhodli vyjsť od tajchu Počúvadlo...

Autom prichádzame zo Štiavnických Baní. Nad Počúvadlom je parkovisko, kde ráno krátko po deviatej bez problémov parkujeme. Parkovisko je platené, ale teraz ráno tu nie je nikto, kto by od nás pýtal poplatok. Prezúvame sa do turistických topánok a vyrážame na Sitno po zelenej turistickej značke. Chodník vedie lesom, začína miernym stúpaním, ktoré je neskôr prudšie. Ideme priamo, bez serpentín, je potrebné dávať pozor na kamene na chodníku. Stúpanie bez problémov zvládame, nerobí problém ani deťom. Po prudšom stúpaní sa terén zmierňuje. Prichádzame ku prameňu, pri ktorom je lavička. Voda z pramene je vedená hadicou do dreveného korýtka, z ktorého voľne vyteká. Chvíľku tu v tieni stromov sedíme. Zakrátko prichádzame ku Tatárskej lúke, dsc 0990ktorá je prvým vyhliadkovým bodom na trase. Vpravo sa ukazuje vrchol Sitna aj s vysielačom. Pomedzi stromy je zdola vidieť aj vrcholovú časť rozhľadne. Cestu nám v tejto časti trasy spestruje náučný chodník o Sitne. Za Tatárskou lúkou prichádzame ku smerovníku - sme vo výške 906 metrov nad morom. Na vrchol Sitna je možné vystúpiť odtiaľto za necelú polhodinku po modrej značke. My sa však rozhodujeme pokračovať po značke náučného chodníka viac doľava cez Sitniansky hrad. Kopec traverzujeme, dokonca aj mierne klesáme. Míňame turistický prístrešok a potom zľava zdola prichádza asfaltová cesta, po ktorej pokračujeme ďalej. Stratené výškové metre musíme znova nastúpať. Zakrátko prichádzame ku miestu, kde sa z cesty odpájame a po lúke mierne klesáme ku dsc 1015Sitnianskemu hradu. Lúka je pekne pokosená, sú tu pekné solitérne listnaté stromy. Hrad tvoria v súčasnosti iba ruiny. Kamenný hrad tu bol dsc 1021vybudovaný v 13. storočí, pričom v praveku sa tu nachádzalo hradisko. Funkcia hradu bola obranná – chránil prístupové cesty k banským mestám. Mal významné postavenie počas protitureckých bojov – dymové signály boli varovaním pre Banskú Štiavnicu pred nepriateľom. Hrad bol zničený na začiatku 18. storočia rákocziovskými vojskami a odvtedy je v ruinách. Z ich hornej časti je pekný výhľad do okolia, deti však zostávajú z bezpečnostných dôvodov dolu. Potom ako sme poobdivovali toto zaujímavé miesto, vraciame sa na asfaltovú cestu a miernym stúpaním vychádzame ku vysielaču. Ten sa nám ukazuje už aj z lúk pri hrade, a tak vieme, že na najvyšší bod nášho stúpania to už nie je veľmi ďaleko. Až v týchto miestach, iba niekoľko minút od vrchola Sitna, stretáme prvých turistov, ktorí dsc 1084schádzajú dolu. Ako prvú si ideme na Sitne pozrieť čiastočne zrekonštruovanú chatu Andreja Kmeťa. Chata vznikla po prebudovaní drevenej horárne v 20. rokoch 20. storočia. Neskôr v 90. rokoch minulého storočia bola chata zbúraná a bola tu postavená murovaná chata, ktorú súčasný nájomca postupne rekonštruuje. Pútače neklamali, v ponuke je výborný sitniansky gulášik, na ktorý sa už deti tešili. Vychutnávajú si ho na terase chaty, kde sme v závetrí. Na slniečku, ktoré naberá na intenzite, sa tu sedí veľmi príjemne. My dospelí si vychutnávame čapované pivo. V chate si obzeráme historické fotky a zábery z minulosti chaty ako aj rozhľadne. Deti si striedavo sadajú do kresla chatára. Taniere po guľáši zostávajú prázdne, a potom, ako dopijem výbornú nescafe kávu s mliekom, vychádzame ku rozhľadni, ktorá stojí hneď nad chatou. Keďže čas pokročil, je tu už viac turistov, ktorí posedávajú nižšie na lúke alebo pri rozhľadni, kde je opäť príjemné závetrie. Na stene rozhľadne je umiestnená pamätná tabuľa na Andreja Kmeťa. Mimochodom, práve chodník na Sitno patril k prvým značeným turistickým chodníkom v bývalom Uhorsku. Vchádzame do rozhľadne, kde sa nachádza na prízemí aj malá expozícia. Je v prevádzke na vrchole Sitna v letných mesiacoch od mája do septembra. Vôbec prvá rozhľadňa - filagória tu bola postavená z bieleho andezitu už okolo roku 1736. Táto filagória bola považovaná za vôbec prvý turistický objekt na Slovensku. Po jej zničení bleskom tu bola v roku 1886 postavená nová rozhľadňa vybavená aj bleskozvodom. Neskôr bola darovaná Filipom Coburgom bansko-štiavnickému turistickému klubu s názvom Sitniansky klub. V malom bufete v prízemí rozhľadne sú v ponuke nápoje, káva aj mnohé turistické a propagačné materiály o Sitne. Po točitom schodisku za symbolický dobrovoľný poplatok vychádzame na hornú zastrešenú terasu s oknami na všetky svetové strany. Sme zvedaví na výhľady. Keďže sklá bránia vo fotení, odvážim sa a opatrne otváram okno jedno za druhým a snažím sa do fotoaparátu zachytiť výhľady. V plnej kráse sa ukazujú Štiavnické Bane a aj Banská Štiavnica s hrebeňom Kanderky, Tanádu a výhľadového Paradajsu. Okrem Štiavnických vrchov zo Sitna sa dajú pozorovať aj Kremnické vrchy, Vtáčnik, Tríbeč, Inovec a Zobor. Nízke Tatry sa ukrývajú v opare, ale masív Poľany sa dá pekne pozorovať. Na pamiatku si potom kupujeme aj magnetku rozhľadne a bavlnené tričká s motívom rozhľadne, bude to príjemná spomienka na chvíle, ktoré sme tu prežili. Hodnú chvíľu ešte trávime na lúke pod rozhľadňou, vôbec sa nám stadiaľto nechce. Všímame si aj cyklistu, ktorý sem vyšiel na bicykli. Dolu schádzame po modrej značke. Pod lúkou prichádzame ku výhľadovým skalkám, z ktorých obdivujeme Štiavnické Bane a Banskú Štiavnicu. Potom prechádzame popod skalné bralá. Toto skalné mesto tu vytvoril rozlámaný prúd lávy. Cesta vedie po drevených schodíkoch so zábradlím. dsc 1083Práve tieto som si matne pamätala z výstupu na Sitno z detstva. Deti sú odpočinuté, a tak ja čoskoro popri fotení zostávam vzadu. Zostup po schodíkoch sme všetci zvládli. Krátko po posledných schodíkoch prichádzame na už známu Tatársku lúku. K Počúvadlu nám to dolu kopcom netrvá veľmi dlho.

Sitno je kopec s nádhernými výhľadmi, ktorý sa oplatí navštíviť. My sme bez problémov zostúpili z neho dolu kratším náročnejším terénom. Tento postup sme volili z dôvodu, aby sme mali čo najdlhšiu časť trasy za sebou ešte cestou na Sitno, vrátane Sitnianskeho hradu. Je možné samozrejme voliť aj opačný smer, tu treba rátať so strmším krátkym výstupom z Tatárskej lúky na vrchol Sitna. Rozhľadňa a chata sú príjemným spestrením a potešia najmä rodiny s deťmi. Verím, že ak sem raz zavítate, budete sa Vám tu páčiť.

dsc 1098

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.