SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Za prvou kysuckou rozhľadňou

FaceBook  Twitter

dsc 0425 kpiaViete, kde stojí vôbec prvá rozhľadňa na Kysuciach? Stojí na vrchu Kamenité vo výške 834 metrov nad morom v pohorí Javorníky. Rozhľadňa sa volá rovnako ako vrch, kde stojí, alebo aj Mikovčákova rozhľadňa, podľa priezviska jej autorov. Verejnosti slúži už od roku 2005. My sme sa na Kamenité vydali z Dlhej nad Kysucou po žltej turistickej značke po trase, na ktorej nás čakalo asi 300 metrové prevýšenie…

Na výlet sa vydávame v prvý októbrový deň, aj s našimi dvoma ratolesťami. Ranné hmly nás nútia začiatok výletu posunúť. Až keď sa začínajú ukazovať prvé lúče slnka, vyrážame autom do Čadce, a potom cez Rakovú, Staškov a Turzovku do Dlhej nad Kysucou. Táto leží v bočnej dlžianskej doline. Kým tam prichádzame, slnko definitívne víťazí a vieme, že je pred nami pekný slnečný jesenný deň. Super. Trochu ma prekvapuje vietor v doline. A ráno pritom v predpovedi hlásili iba slabý vietor. Autom parkujeme pri miestnom obecnom úrade, kúsok pred ním je napravo pri ceste smerovník so začiatkom žltej značky. Prichádzame ku nemu, je tu aj obrázok rozhľadne, a tak ju deťom dsc 0346ukazujem. Prechádzame okolo miestnej základnej školy a bytovky. Nechávame za sebou posledné domčeky s listnatými stromami, ktoré sa začínajú už odievať do žiarivých jesenných farieb. Vchádzame do ihličnatého lesa, ktorým vedie pomerne široká kamenistá cesta. Čoskoro zisťujeme, že všade naokolo rastú hríby všetkého druhu, čo nás nenechá chladnými. A tak ideme buď krajom chodníka alebo vchádzame viac alebo menej do lesa. Početné sú tu muchotrávky, aj rôzne druhy plávok. Máme šťastie a darí sa nám nájsť aj pár malých smrekovcov a dubáčikov. Hľadanie hríbov náš postup samozrejme spomalí. To nám vôbec nevadí, nemáme sa kam ponáhľať. Pomaly prechádzame po prvej zákrute a naberáme výškové metre. Stúpanie je tiahle a pomerne rovnomerné. Pri hľadaní hríbov si ho ani veľmi neuvedomujeme. Popri ceste sa sem tam objavujú menšie vzorne pokosené úseky. Pod konármi ihličnatých stromov sme na niekoľkých miestach zaregistrovali obrovské mraveniská. Bolo ich snáď vyše 20. Cestou hore stretávame jedného pána so psom, ktorý tiež zberal hríby a jedna rodinka hríbarov schádzala už dolu, s plnými košíkmi hríbov. Míňame kríž pod stromami po ľavej strane, potom sa otvoria aj výhľady a zisťujeme, že sme pri osade Kormánovci. Fotím si ju z chodníka. Otvára sa výhľad cez dsc 0369dolinu na opačnú stranu, v stráni oproti tu objavujeme ďalšie učupené chalúpky. Ako v rozprávke. Chodník prechádza tesne ponad chalúpky osady, a tak si ich ešte niekoľkokrát fotím. So synátorom obdivujeme aj červené muchotrávky popri ceste, ktoré majú naozaj veľké rozmery. Okolie lazu bolo naozaj veľmi malebné. Predpokladám, že v chalupách boli aj nejakí osadníci, pretože sa tu ozývala vrava. Nad osadou sa žltá značka zatáča viac doprava, je tu krátky strmší úsek. Potom sa smrekový les pomaly mení na zmiešaný. Cítiť, že čoskoro sa už dostaneme na hrebeň. Objavujú sa liesky. Po pravej strane sa pomedzi stromy ukáže miesto, kde sa ťaží, stromov je tu pomenej, v prieseku napravo spoznávame Lysú horu. Terén sa zmierňuje. Asi na dvoch miestach sme celkom presne nevedeli, kadiaľ pokračovať alebo boli dva vychodené chodníčky. Napokon sa žltá značka vždy objavila. Ale zišlo by sa ju už premaľovať, aby bola lepšie viditeľná aj na väčšiu vzdialenosť. Na druhom takomto mieste sa vpredu na hrebeni ukazuje vysielač, ktorý viem, že je pri rozhľadni, a tak nám pomáha sa zorientovať a nestratiť správny smer. To už je hlavný hrebeň naozaj na dosah, hoci ho pomedzi veľké ihličnaté stromy zatiaľ stále skôr tušíme, ako vidíme. Na chodníku sa objavujú hovienka – utešujem sa, že kravské. Stáčame sa viac doprava. Vychádzame pomedzi ihličnaté stromy, ktoré nechávame definitívne za sebou. Hurá, sme na hrebeni, na lúkach, či aj pasienkoch. Zľava sa napája červená značka a keď sa obzriem dozadu v jej smere, vidím smerovník. Ku rozhľadni s nami smeruje aj cyklista, ktorý prichádza práve po hrebeni. Sú tu ohradené pasienky, deti upozorňujem, aby sa drôtu nechytali. Po ľavej strane sa ukazujú výhľady na celú lúčanskú časť Malej Fatry. Aj cez pomerne veľký opar spoznávame rozložité Martinské hole a zakrivenú špičku Kľaku. V popretí sú špicaté vrcholky Súľovských skál. V smere ku Jakubovskému vrchu sa na obzore ukazujú Rozsutce, ale opar je naozaj dosť veľký. Vpredu po ľavej strane je približne v našej výške špicatý kopček, ktorý tipujem na Zarúbanú Kýčeru. Áno, bola to Kýčera, čo si potvrdzujem neskôr doma z mapy. So sebou sme ju nemali. Prichádzame ku stožiaru, pri ňom je rozhľadňa aj prístrešok. Rozhľadňa má nie veľmi spoľahlivú podlahu, a tak zostávame s deťmi v prístrešku so strechou, stolom a lavičkou na sedenie, kde dopĺňame energiu. Trochu sa tu ukrývame pred vetrom, ktorý je na hrebeni citeľnejší. Potom z briežka pod rozhľadňou obdivujeme výhľady smerom dolu ku Makovu a Vysokej nad Kysucou. Výhľadom dominuje Lysá hora a Radhošť na Morave.dsc 0352 Dlhú nad Kysucou nevidieť, pretože je ukrytá pod hrebeňom. Potom schádzame na opačnú stranu po červenej značke ku miestu, kde je pri smreku malá kaplnka s lavičkou. Pekné miesto na posedenie, cestou ku kaplnke priamo na lúke nachádzame na radosť synátora aj masliak. Povyše kaplnky je aj smerovník. Od kaplnky dsc 0394pokračuje červená značka cez osadu Bielovci až do sedla Semeteš. Chvíľu sme pri kaplnke posedeli a potom sa vraciame späť hore ku rozhľadni. Prichádza motorkár – hluk jeho stroja počuť už zďaleka. Zdržuje sa pri rozhľadni iba pár minút, a potom našťastie odchádza. Vystriedajú ho dvaja cyklisti, ktorí aj so psom prichádzajú po hrebeni. Inak tu nie je nik. Vychutnávame si slniečko a idylku. Asi po hodine oddychu sa vydávame na spiatočnú cestu rovnakou cestou. Aj na hrebeni nás sprevádzajú červené muchotrávky, ktoré sú naozaj malebné. Pri chodníku, kde sa zastavujeme, šťastlivo nachádzame pekný masliak. Potom nechávame hríby hríbmi. Spiatočnú cestu zvládame asi za polovičný čas. Deti majú tak akurát, tak som rada, že sme zvolili vhodnú prístupovú cestu a že nie sú príliš unavené. Nabudúce môžeme vyskúšať prístup napríklad z Turzovky, z jej južnej časti – z osady Turkov, tiež po žltej značke. Výzvou je aj Jakubovský vrch, kde sme ešte neboli. Tak uvidíme...

dsc 0397

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.