SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Ako sme nelenili za Lenivou pri Čertovici

FaceBook  Twitter

kopiaV tomto článku by som Vám rada priniesla tip na menej náročný výlet vhodný aj pre malé deti v okolí Čertovice. Tá sa nachádza približne v polovici pohoria Nízke Tatry v pomerne vysokej nadmorskej výške. To zaručuje dobré výhľady v jej blízkom okolí, a to sa nemusíte vlastne ani nikam štverať. Neveríte?

Pre deti sme hľadali nie veľmi náročný výlet, na ktorom by sme sa my dospelí mohli kochať výhľadmi, so začiatkom na Čertovici. Akosi automaticky sa núkalo blízke sedlo za Lenivou. Od Čertovice sem vedie červená turistická značka a stúpanie je iba mierne. My sme výlet začali v neskoršie ráno. Cesta traverzuje hrebeň sprava, a tak na začiatku výletu bolo slniečko ešte schované za stromami po ľavej strane. Postupne sa ukazovalo viac a viac. Cestička bola dobre vychodená. Svojím charakterom je vhodná ako pre bicykel, tak aj pre bežkovanie v zime, ktoré sme si na týchto miestach vyskúšali niekoľko rokov dozadu. Na začiatku pozorujeme pri pohľade naspäť výstupovú cestu na Lajštroch na opačnej strane. Tú sme spoznali pred niekoľkými dňami. Okrem Lajštrocha obdivujeme Králičku, či najvyšší Ďumbier. Pri ceste nás víta aj stará známa ceduľka s upozornením na zvýšený výskyt medveďa hnedého. Upozorňujeme deti, aby ďaleko neodbiehali. Zároveň sa spoliehame na to, že ak deti robia patričný hluk, každý rozumný medveď sa nám musí predsa vyhnúť. Po asi dvoch kilometroch sa ukazuje úplne nový cyklosmerovník so dsc 0129zelenou odbočkou na Letisko vzdialené 5 kilometrov, či 7 kilometrov vzdialenú dolinu Jasenok. Manžel túto trasu o niekoľko dní neskôr dokonale prebádal na horskom bicykli. Ešte jedna zákruta a ukazuje sa sedlo za Lenivou. Je to rázcestie červenej – hrebeňovej značky a zelenej značky, ktorá vedie cez Beňušku do Braväcova, či nižšie položeného Beňuša z južnej strany Nízkych Tatier. V minulosti bolo toto sedlo viac zalesnené. Po vetrovej kalamite v roku 2004 sa všetko zmenilo. Teraz sa tu ukazujú pekné výhľady na západnú časť hrebeňa Nízkych Tatier a dokonca v smere na východ vidieť aj samotnú Kráľovu hoľu. Okrem turistických smerovníkov je tu aj náučná tabuľa, ktorá sa venuje činnosti odštepného závodu Beňuš zameranej na ochranu lesa, výsadbu nových stromov, či starostlivosť o zver. Kým pojedáme dobroty z batôžkov a sedíme na lavičkách pri stole, minú nás dvaja turisti so psíkmi, ktorí pokračujú ďalej po zelenej značke. Rozmýšľame, ako ďalej, aby sme nemuseli ísť naspäť po rovnakej trase. Rozhodujeme sa pokračovať po neznačenom chodníku, ktorý dsc 0139odbočuje po niekoľkých metroch z červenej značky pokračujúcej do Bacúšskeho sedla. Neznačený chodník po pár metroch vystupuje z lesa a je dobre viditeľný, má šírku motorového vozidla. Tipujem, že je využívaný pre prístup ku vysielaču pod Čertovou svadbou. A tak po ňom pokračujeme, naberáme ešte niekoľko ďalších výškových metrov. Cestička, ktorou sme prišli do sedla za Lenivou sa zakrátko ukazuje vľavo dolu pod nami. Sme vyššie, a tak sú výhľady zase o niečo lepšie. Ukazuje sa Rovná hoľa a po pravej strane sa postupne ukazujú najprv Vysoké Tatry – Kriváň, Slavkovský štít, Končistá a aj najvyšší Gerlach. Nezakrýva ich žiadna oblačnosť, len sú v opare. Po ich ľavej strane sa ukazujú Západné Tatry - Baranec, Otrhance, Klin, Bystrá... a pod nami hlboko v doline vidieť učupené domčeky Vyšnej Boce. Prichádzame na lúky, kde sú solitérne vysoké ihličnaté stromy, čučoriedie a aj brusnice, z ktorých bez váhania ochutnávame. Míňame vysielač a nevieme sa nabažiť pekných výhľadov. Aj zime, keď sa tu lyžuje a je studenší vzduch je čistejší a bez oparov, tu dsc 0142musí byť pekne. Nestretávame tu vôbec nikoho, hoci sú ešte letné prázdniny. Živšie je dolu na Čertovici, na ktorú potom schádzame. Vpravo dolu pod cestou pre autá sa v svojej kráse ukazuje aj chata pod Čertovicou s malým jazierkom. Uzatvárame okruh. Napokon sa rozhodujeme posilniť v chate priamo v sedle v reštaurácii. Objednávame si rezne so zemiakmi aj bryndzové halušky a vývar, či pivo a kávu. Keďže sme boli hladní, jedlo v nás doslova zmizlo. Chutilo nám všetkým. Deti potom sadajú do auta s jedným dospelým a dámsky dospelácky zvyšok sa rozhoduje prejsť z Čertovice do Nižnej Boce pešo, aby sa pre nás nemuselo vracať auto. Prechádzame na cestu, ktorá vedie pod cestou pre autá. Najprv vedie lesom, po pravej dsc 0209strane míňame odbočku ku chate pod Čertovicou, ktorú sme videli zhora. Dolinka sa začína rozširovať a objavujú sa útulné prvé domčeky Vyšnej Boce. Podľa môjho názoru je práve táto najvyššie položená časť tejto bývalej baníckej dedinky najkrajšia. Po pravej strane míňame upravené a zrekonštruované chalúpky a obydlia. Stráviť tu letné prázdniny, či hoci len predĺžený víkend musí byť balzam na dušu. Dokonca sa na konci dediny práve otáča autobus, ale my pokračujeme pešo ďalej. Prechádzame okolo kostola, pri ktorom je detské ihrisko s hojdačkami, trampolínou, preliezkami. Je tu aj prameň Medokýšu a vchod do baníckej štôlne. Poniže sa nakrátko zastavujeme na pivo v Krčme u Beťára. Tu stretáme niekoľko hríbarov s ich dubákovými úlovkami v prútených košíkoch. Keď prichádzame do Nižnej Boce, uvedomujeme si, že bez detí sa kráča veru rýchlejšie.

dsc 0181
Okolie Čertovej svadby nás milo prekvapilo. Nebolo to náročné na prevýšenie a výhľady boli výborné. Trasa z Čertovice dolu nám umožnila si v kľude poobdivovať chalúpky Vyšnej Boce. Sú to malebné miesta, ktoré budeme od tohto dňa určite častejšie navštevovať.

dsc 0215

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.