SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Na výbežkoch Malých Karpát na skok od Bratislavy

FaceBook  Twitter

dsc 0659Mnohí z nás si pod Malými Karpatmi predstavujú oblúk vedúci od Bratislavy na severovýchod. Avšak, aj na druhej strane Dunaja sú kopčeky, ktoré patria ku tomuto pohoriu. Poďme sa na ne pozrieť.

Ak poznáte Devínsku Kobylu, veľmi podobný kopček s peknými výhľadmi a prírodou s roztrúsenými skalkami nájdete nad dedinkou Hundsheimer, ktorá je iba na skok od Bratislavy. Práve sem sme sa vydali v skupinke, ktorá sa tu stretla z rozličných častí Slovenska. Zastúpenie tu mali Kysuce, región Vysokých Tatier, Levíc a Dolného Rakúska. Dobre sme odhadli, že sa tu bude deťom páčiť. Masív sa ukazuje už na prístupovej ceste, naokolo je rovina. Pri vstupe do dedinky Hundsheimer na križovatke pokračujeme autom doprava a prechádzame okolo jednej zo strážnych veží, ktoré tu tvoria zaujímavú dominantu. Prichádzame na malé bezplatné parkovisko aj s náučnou tabuľou. Chvíľu trvá, kým sme sem prišli všetci. Možností pre výstup na Hundsheimer Berg je niekoľko. Pôvodne sme zamýšľali ísť na vrchol po modrej turistickej značke čo najpriamejším smerom, ale kamaráti nám chcú ukázať miesta, ktoré dsc 0500vyžadujú čiastočne inú trasu. Modrá značka nás vedie najprv na lúčku nad dedinkou, kde sú majestátne listnáče, teraz už bez listov, a medzi nimi kríž. Je to pekné oddychové miesto, sú tu aj drevené lavičky. Zaujalo nás, že časti na sedenie sa dajú sklopiť. Vo zvislej polohe tak lepšie odolávajú zubu času a nepriazni počasia. Z náučnej tabule, kde nechýbajú fotky lokality a mapka s trasou chodníka, sa dozvedáme, že toto miesto sa volá Červený kríž a ak by sme držali náučného chodníka, tak je na ňom celkovo 15 zastávok. Medzi deťmi pobehuje aj veľký pes turistického páru, ktorý tu stretávame. Tu modrú značku opúšťame a vydávame sa dobre viditeľným chodníčkom doľava, traverzujeme pod kopcom. Naokolo popri chodníku je veľa zrelých borievok s modrofialovými plodmi. Ešte som ich nikdy takto pekne dozreté nevidela. Ochutnávame ich. Pochopila som, že práve ony dodávajú charakteristickú chuť borovičke ako alkoholickému nápoju. Po chvíľke na chodníčku míňame drevený smerovník ku diere Zwergenloch, ku ktorej by sme sa chceli dsc 0511dostať. Čaká nás krátky strmší úsek, ktorý sa však oplatí. Tých pár výškových metrov prevýšenia nám doprialo pekný výhľad na dedinku – kostolík a všímame si aj jej druhú kamennú strážnu vežu. Za dedinkou pozorujeme kopec Spitzeberg, kde sa aj v tomto ročnom období trénuje paragliding – pozorujeme siluety padákov oproti oblohe a viac vpravo početné vrtule veterných veží, ktoré sú pre túto časť charakteristické. Dieru deti dokonale preskúmali, po jednom vliezali do vnútra a všetko podrobne skúmali. Potom sa vraciame dolu na chodník, po ktorom pokračujeme na ďalšie zaujímavé miesto, na ktoré nás upozornila aj malá tabuľka po pravej strane chodníka. V jaskynke, ktorá nie je prístupná, sa našla kostra nosorožca. Obzeráme si masív, sú na ňom vidieť aj pekné vápencové skalky. Vychádza slniečko, a tak sa tu ohrievame a ochutnávame výborný zázvorový likér. Potom pokračujeme stále pod kopcom až ku futbalovému ihrisku. Pozorujeme viacero chodníkov, aj neznačených, ktoré pokračujú hore na plošinu. My sa rozhodujeme pre odbočku s názvom Grosse Klamm. Ideme pod kopec a potom malým údolím pokračujeme vyššie a vyššie. Najprv je cestička iba mierne do kopca, potom sa terén stáva strmším. Vystupujeme priamo hore, bez serpentín, lesom, po chodníčku, ktorý zakrýva pomerne veľká vrstva listov. Sem tam sa medzi nimi objaví skalka, ktorú treba obísť alebo treba urobiť väčší krok. Napokon les dsc 0517ustupuje a terén sa vyrovnáva. Vychádzame na lúku na prechodený chodník. Na lúke sú sem tam kríky. Chvíľu sa čakáme, aby sme ďalej pokračovali všetci spoločne, a deti dopĺňajú zásoby. Výhľady sú v opare a nízkej oblačnosti. V opare sa ukazujú na rovine pod nami siluety spomínaných vrtúľ a všímame si aj tok Dunaja. Potom pokračujeme ďalej, až sa dostávame opäť ku lesu. Tu pribúda cestička zľava, my odbočujeme doprava. Keby sme pokračovali doľava, po pár minútach by sme sa dostali ku malej chate Hundsheimer Hütte. Kráčame po vrcholovej časti kopca, plošine, na ktorej sú kde tu kríky a inak tráva. Kríky sú ohnuté v jednom smere, ktorý pri vetroch, ktoré tu panujú, prevyšuje. Pekné miesto, ako stvorené na vylihovanie na tráve, len škoda, že už je zima. Očakávala som, že planina vo vrchnej časti bude celkovo širšia, ale čoskoro sa musíme rozhodnúť, kadiaľ budeme klesať dolu. Rozhodujeme sa pre modrú značku. Je okolo tretej popoludní a slnko je už dosť nízko. Schádzame lesom, ale cestička vôbec nie je jednotvárna. Ukazuje sa aj pohľad dopredu a zisťujeme, že čoskoro prídeme ku lúke s majestátnymi stromami, odkiaľ sme začínali. Ako sa nám strmší výstup zdal dlhý, zostup ubehol veľmi rýchlo. Nasleduje zlatá hodinka, čo využívam na fotenie. Náš turistický okruh sa uzatvára. Pred parkoviskom odbočujem po asfaltovej ceste pomedzi domy okrajom lúky. Je tu ohrada s koníkom a všetko naokolo je pekne osvetlené zapadajúcim slnkom. Fotím masív, z ktorého sme práve zišli. Aj veža vyzerá pri zapadajúcom slnku romanticky. Potom dobieham ostatných. Prvá návšteva okolia Hundsheimer Bergu sa nám veľmi páčila. Čosi mi už teraz navráva, že sme tu neboli naposledy. Druhou alternatívou výstupu môže byť cestička, ktorá sem vedie z druhej strany kopca, pod ktorým sa rozprestiera Hainburg a malebná zrúcanina hradu Schlossberg.

dsc 0535

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.