SK     CZ     EN     DE     HU     PL

V bežkárskej stope Bystrickej lyžiarskej magistrály

FaceBook  Twitter

imag0246Konečne nasnežilo a sneh sa udržal a s blížiacim sa víkendom sa tešíme, že vytiahneme tento rok aj bežky. Už minulý rok som chcela vyskúšať bežkovanie na Bystrickej lyžiarskej magistrále, ale nepodarilo sa. Takže je jasné, kam zamierime. Na trasu do Bystrickej doliny sme sa vydali hneď dva dni po sebe, a to v dopoludňajších hodinách. Chceli sme maximálne využiť snehovú pokrývku. Veď ktovie, ako dlho a či vôbec sa sneh udrží...

Prvý deň využívame parkovisko pri kostole v Zborove nad Bystricou. Z auta sme v okolí videli na počudovanie málo snehu, a tak sme si vôbec neboli istí, či neobídeme s bežkovaním naprázdno. Napokon už na parkovisku na trase za riekou Bystricou registrujeme bežkárov. Hurá, tešíme sa, že na bežky predsa len príde. p1273179
Prechádzame pešo cez most a nasádzame na nohy bežky. Je to neuveriteľné, ale trasa je pokrytá snehom. V noci mrzlo, a keďže sme tu už o desiatej, tak sa sneh ešte neroztápa, aj napriek teplote plus troch stupňov. Rozmýšľame, či isť vľavo, nahor dolinou, alebo nadol. Napokon ideme doľava. Sneh je utlačený a je tu bežkárska stopa v oboch smeroch. Skúšame to bez vosku, ten nám napokon vôbec nebolo treba. Vychutnávame si bežkovanie. Zatiaľ nestretávame nikoho. Na niektorých miestach je vidieť, že bol sneh roztopený a opäť p1273189zmrznutý, a tak nemá všade rovnakú kvalitu. Nevadí, sme radi, že bežkujeme. Prichádzame ku drevenej soche pri ďalšom moste cez rieku Bystrica. Za ňou je cesta prechodená autami, a tak stopa mizne. Otáčame sa. Stretávame pani na bežkách, ktorá pokračuje vyššie. Som zvedavá, či sa budeme na spiatočnej ceste viac viezť. Na malých úsekoch to ide, aj bez akejkoľvek námahy. Korčuľovať sa nedá, zostávame s bežkami v stope. Prichádzame ku miestu, kde sme začínali, a pokračujeme za Zborov. Áno, dolu kopcom je to rozhodne príjemnejšie. Popri rieke nasledujú úseky, kde je opäť skôr ľad ako sneh, ale na bežkách sa to šmýka. Stretáme dvojicu v opačnom smere. Nechceme to na prvom bežkovaní prehnať, a tak sa otáčame, a ideme opäť viac do kopca. Asi po 7 kilometroch prichádzame na začiatok a dávame dolu bežky. Medzitým stretávame tú istú pani, ktorá si to šinie už dolu dolinou. Prehodíme spolu pár slov. Dozvedáme sa, že začala trasu v Krásne nad Kysucou a otočila sa pri lome pri Klubine. Prišla autobusom zo Žiliny, a dúfala, že tu bude snehu o niečo viac. Nuž, táto zima rozhodne nie je to, čo by mala byť, a platí to aj pre Kysuce.
Na druhý deň obúvame na nohy bežky už o pol desiatej. Na trase sme sa posunuli trochu vyššie, sme na úrovni kruhového objazdu v Starej Bystrici. Bohužiaľ, v noci nemrzlo. Volíme smer doprava, dolu dolinou ku Klubine. Postupne nechávame za sebou vrch Bobovec s rozhľadňou. Bežkárska stopa je na niektorých miestach slabšia, sú tu aj početné stopy od peších a ich psov. Teplá noc spôsobila, že sa to na trati už tak dobre nešmýka, ako to bolo prechádzajúci deň, a je aj nad nulou. Prichádzame ku prvému mostu ponad rieku. Tu je snehu práve tak tak na to, aby sa dalo na bežkách prejsť. Zakrátko prichádzame ku miestu, kde bol sneh na trase odhádzaný, a tak prechádzame úplným krajom, kde sneh zostal. Nasleduje druhý most ponad rieku. Pri pichaní paličiek dávame pozor, aby sa nezapichovali do úzkych medzier imag0231medzi latkami. Oproti včerajšku na tejto časti nejdeme iba dolu kopcom, ale sú tu aj úseky s miernym stúpaním. Nestretávame vôbec nikoho, len jedného pešieho turistu, ktorý venčí svojich psíkov. Na spiatočnú cestu sa otáčame pri napojení sa žltej značky zľava. Ešte dopĺňame tekutiny, a potom opäť makáme. Ale veľmi to nešmýka, a na krátko vychádza aj slnko, čo ešte zvyšuje teplotu. Keď sa vraciame ku ceste v Radôstke, napokon sa rozhodujeme ešte pokračovať vyššie dolinou. Krátky úsek ku kaplnke ideme s bežkami v rukách, lebo pod kolesami áut sneh zmizol. Potom dávame bežky na nohy. Chodník je tu širší, sneh je udupaný pešími, asi návštevníkmi rozhľadne, čo pomáha k tomu, že sa tu lepšie šmýka. Dá sa dokonca aj korčuľovať. Stopa v týchto častiach nie je, ale to neprekáža. Prichádzame ku prístrešku na pravej strane a mostíku ponad Bystricu naľavo. Začína mrholiť, prichádza avizované zhoršenie počasia, trochu skôr, ako sme ho čakali. Otáčame sa a až ku kaplnke si vychutnávame prevládajúci smer dolu. A opäť skúšame aj korčuľovanie. Ja sa dostávam príliš do záklonu, a tak mám čo robiť, aby som udržala rovnováhu a nespadla. Každopádne, tieto posledné metre s korčuľovaním patria v druhej našej bežkovačke k tomu najlepšiemu. Hneď padá rozhodnutie, že nabudúce pôjdeme od kaplnky smerom vyššie dolinou.

imag0230
Bystrická lyžiarska magistrála je pri dostatku snehu ako stvorená na bežkovanie. My by sme toho snehu na bežkovačke určite privítali viac, ale na druhej strane, je to neštandardná zima. Trasa je vhodná aj pre najmenších bežkárov. Výhodou je ľahká dostupnosť. Pri nedostatku snehu odporúčam bežkovanie najmä vo vyšších častiach Bystrickej doliny. My túto dolinu určite zaradíme medzi naše bežkárske obľúbené lokality. Pri malom množstve snehu treba rátať, že miestami môže byť bežkárska stopa sčasti zničená autami pri príchode k rodinným domom a zástavbe alebo pešími, ktorí trasu využívajú na pešie prechádzky so svojimi psíkmi. Viac sa o Bystrickej lyžiarskej magistrále dozviete na stránke . Prajem ešte dostatok snehu na zážitky na bežkách...

imag0229

imag0247

imag0243

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.