SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Turisticko-cyklistický tip na česko-slovenských hraniciach

FaceBook  Twitter

dsc 0976Do Moravsko-sliezskych Beskýd sme sa vydali zo slovenskej strany z oblasti Rakovej za Čadcou. Chceli sme si obzrieť Medvediu skalu a nami ešte nepoznanú rozhľadňu Tetřev pri Kamennej chate. Práve tieto oblasti sú často cieľom cyklistov, veď tu vedie cyklotrasa vzájomnosti. Ale pekne postupne.

Za Čadcou odbočujeme najprv do Rakovej. Prvá písomná zmienka o tejto tretej najväčšej kysuckej obci je z roku 1620. Viete, že jej názov je odvodený od rakov? Z Rakovej odbočujeme do časti Korcháňovci a stále sa držíme cesty, kadiaľ chodí miestny autobus. Vpravo na briežku míňame dominantu tejto časti, ktorým je kostol sv. Cyrila a Metoda postavený koncom minulého storočia. Pod ním pri ceste si všímame náučné tabule, ktoré sa venujú miestnym zaujímavostiam. Nás zaujme cyklistická cesta vzájomnosti, ktorá vedie ku Medvedej skale. Auto nechávame zaparkované na mieste, kde autobus končí a otáča sa na spiatočnú dsc 0869cestu dolu dolinou. Pokračujeme po asfaltovej ceste do časti Dolina. Obzeráme si miestne usadlosti s lúkami naokolo, je vidieť, že jar prichádza aj sem. Zo spevnenej cesty sa na chvíľu odpájame doľava a výškové metre naberáme v ihličnatom lese. Vraj tu rastú na jeseň hríby. Cyklistická cesta je dlhšia, všímame si ju v lese pod nami. Zakrátko vychádzame z lesa pri náučnej tabuli, táto podrobne popisuje výhľady a pripája sa aj cyklotrasa. Výhľady zahŕňajú najmä Malú Fatru – jej hlavný hrebeň od Veľkého Rozsutca až po Kriváne a ešte ďalej. Z kysuckých kopcov vidieť Husárik a Chotárny kopec, vľavo výhľadu dominuje najvyššia kysucká Veľká Rača. Od tabule pre zmenu sledujeme cyklistickú cestu. Ku Medvedej skale by to nemalo byť ďaleko. Za chvíľu ku nej prichádzame - nachádza sa tesne pri česko-slovenskej hranici vo výške 832 metrov nad morom. Je to zaujímavý skalný solitér vytvorený z ílovca a pieskovca. Pešo, sprvu po schodíkoch, vychádzame na skalu. Bohužiaľ výhľady sú v opare. Tesne pod skalou je aj malá kaplnka sv. Huberta, ktorý je patrónom poľovníkov. Potom pokračujeme opäť cyklistickou trasou – je dsc 0881to žlté Céčko. Míňajú nás niekoľkí cyklisti. Sprava sa pripája zdola ďalšia cesta – na strome je smerovník s názvom Pod Polomom. Krátkym stúpaním sa dostávame na hlavný hrebeň. Sme vo výške 950 metrov nad morom. Ku Kamennej chate, ktorá je prvou chatou na našej trase, sa kúsok vraciame po hrebeni. Vpravo od nej stojí rozhľadňa Tetřev. Deti sa najprv posilňujú zo zásob z batoha, potom ideme preskúmať rozhľadňu. Jej názov je odvodený od tetrovov – hlucháňov, ktoré patria medzi žijúce operence v tejto lokalite. Hore pod strechu, ktorá je presklená a je tu pekne teplo, vychádzame po točitom schodisku. Rozhľadňa je otvorená celoročne a za vstup do nej sa neplatí. Pred chatou sú lavičky na sedenie a občerstvenie, u nás vyhráva hojdačka s trávnatou plochou naokolo. Kamenná chata, ktorá poskytuje ubytovanie aj reštauračné služby, môže byť východiskovým bodom pre návštevu Veľkého Polomu. My sa tento krát vydávame na severovýchod - najprv ku bližším Kostelkám a potom ku chate dsc 0927Skalka, ktorá je vzdialená 1,5 kilometra. Terén na hrebeni zvládne každý, už tu nie sú žiadne veľké, či strmé prevýšenia. Stretli sme tu aj pomerne veľa cyklistov. Na Kostelkách sú lyžiarske svahy a objavujeme tu ešte zvyšky snehu. Horská chata Skalka je pomerne veľká, stojí pod lesom. Je tu ihrisko pre deti a vonku široké drevené lavice na sedenie. Vnútri si objednávame jedlo a sedíme vonku. Je tu príjemne. Prítomnosť chaty, kde sa dá najesť a ukryť v prípade horšieho počasia, je veľkým plus, najmä pre rodiny s deťmi. Nahlas rozmýšľame, že by sme niekedy inokedy mohli vyskúšať prístupovú trasu od Mosta u Jablunkova. Na spiatočnej ceste vychádzame od chodníka ku tretej chate Severka. Má peknú presklenú terasu, a dokonca je pri nej aj bazén. je však zavretá. A tak tu iba obdivujeme výhľady. Na káve sa teda zastavujeme ešte v Kamennej chate. Počasie je najkrajšie práve vtedy, keď okolo tretej popoludní začíname z hrebeňa schádzať. Oblačnosť sa trhá a je oveľa viac modrej oblohy. Stretávame ešte veľa cyklistov, aj s elektro-bicyklami, ako aj peších, ktorí len vychádzajú hore.
Zdá sa, že tieto miesta sú obľúbené. Nuž, niet sa čo čudovať. O ďalšom výlete hrebeňom Beskýd, len na iných jeho miestach, a to konkrétne nad Makovom, sa dočítate tu .

dsc 0887

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.