SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Bicyklom cez Harvelku a Riečnicu pri vodnej nádrži Nová Bystrica

FaceBook  Twitter

p6160027To, že okolo celej pomerne členitej vodnej nádrže Nová Bystrica v regióne Kysúc vedie cyklotrasa, som vedela. Trvalo niekoľko rokov, kým sa sem s manželom konečne vydávame na bicykloch spoločne, my dvaja, tentoraz bez detí. Tie sú zatiaľ príliš malé na celý okruh. Je pomerne náročný na prevýšenie, a my si ho chceme prejsť celý. Ja som zvedavá na miesta, kde stála kedysi Harvelkazátopová obec vodnej nádrže...

Vyrážame v júnové sobotné ráno, počasie by malo byť bez zrážok. Na bicykle nasadáme v Novej Bystrici pri obecnom úrade, pokračujeme do doliny popri potoku Vychylovka. Čoskoro odbočujeme ponad most doprava. Viem, že to nebude ľahké, ale čo to sme už natrénovali, a tak verím, že to zvládnem. Manžel celú trasu prešiel začiatkom mája, a tak presne vie, kadiaľ treba ísť. Vodná nádrž Nová Bystrica je členitá, a tak je členitá aj naša cyklotrasa. Stúpanie začína hneď na začiatku, ja som rada, že v týchto miestach je asfalt pomerne dobrej kvality. Začínajú sa ukazovať prvé výhľady na vodnú nádrž, najprv sme na úrovni p6160004priehradného múru, potom si ho obzeráme zhora. Potom nasleduje úsek, ktorý je po zrážkach pomerne blatistý, ale našťastie nemusíme zosadať z bicyklov a úsek zvládame na bicykloch. Na trase sa striedajú miesta s výhľadmi na vodnú nádrž a bez výhľadov, keď sa od nádrže vzďaľujeme. . Počas celej trasy sme popri ceste videli veľké kopy vyťažených očistených kmeňov, ktoré čakali na odvoz. V sobotu sme tu našťastie žiadne autá nestretli, premávka súvisiaca s ťažbou tu nebola, ani žiaden ťažobný hluk. Voda má krásnu modrozelenú farbu, všade sú tabuľky, ktoré upozorňujú na to, že je tu zakázané sa kúpať, loviť ryby - jedná sa o zdroj pitnej vody. Oproti ponad nádrž je vidieť cestu, kadiaľ tiež pôjdeme, keď budeme prechádzať od Harvelky po druhej strane prvého členitého ramena nádrže. Neviem sa nabažiť výhľadov, hoci je tu veľa suchých stromov. Aj p6160015počasie nám zatiaľ praje. Fotím ostošesť a točím krátke videá. Potom sa od vodnej nádrže odkláňame, ešte krátko stúpame a potom klesáme do doliny Harvelky. Prichádzame ku aleji stromov, je tu aj cyklosmerovník. Z Oravskej Lesnej sem vedie 8 kilometrov dlhá cyklotrasa – dobrý tip pre naše deti, povrch tejto cesty je lepší ako ten, po ktorom sme prišli my. Robíme si krátky oddych, dávam si ľadovú krabičkovú kávu z batoha a dopĺňame aj iné tekutiny. Najprv pokračujeme alejou po strednej asfaltovej ceste, ktorá klesá ku nádrži. Až k vode sa ale nedostávame, sú tu kríky a tráva. Vraciame sa naspäť a ešte pred alejou odbočujeme doprava ku novšej Harvelskej kaplnke, ktorá tu bola postavená na pamiatku bývalej osady, na mieste starej kaplnky. Pri kaplnke je veľká náučná tabuľa, na ktorej sú podrobne zobrazené miesta, na ktorých stáli pred zaplavením nádrže obydlia, aj s ich názvami. Neboli iba na úrovni terajšej nádrže, ale aj oveľa vyššie, v okolitých svahoch, smerom ku Oravskej Lesnej. Škoda preškoda, že život v týchto miestach so zatopením oblasti postupne zanikol. Pri kaplnke je aj drevený kríž a aj nová pamätná mramorová doska. Toto veľmi príjemné až magické miesto skrášľuje poniže rozkvitnutá lipa, ktorá poskytuje drahocenný chládok. Hodnú chvíľu si tu všetko obzeráme a nahlas premýšľame o tom, ako sa tu asi žilo. Potom sa napájame na cyklotrasu. Popri druhej strane ramena znova naberáme stratené výškové metre. Táto časť cyklotrasy je výhľadovo najkrajšia. Stúpanie nie je veľmi strmé, ale skôr dlhšie a tiahle. Stáčame sa viac na juhovýchod a začínajú sa ukazovať výhľady smerom ku Malej Fatre. Na konci tiahleho stúpania prichádzame na miesto, kde je posed, a tu sa výhľady ešte viac otvárajú. Sú tu nádherné lúky plné margarét, bielej očianky a iných kvietkov. Je tu ľudoprázdno, nikde nikoho. Veľký Rozsutec, Stoh, Malý Kriváň, Pupov, Boboty, sedlo Kováčka trónia rovno pred nami. Na menšom kopčeku, kde p6160030vychádzame, sme na najvyššie položenom mieste na celej cyklotrase, proste parádička. Vraciame sa ku bicyklom a ešte obdivujeme výhľady. Je tu naozaj nádherne. Zakrátko sa stáčame doprava, asfaltka už skončila a schádzame dlhším klesaním ku Riečnici. Na niekoľkých miestach je blato a makadam, sú tu po daždi aj menšie výmole. Ja teda skôr tlačím bicykel ako schádzam na bicykli, podarí sa mi nechtiac poriadne zablatiť. Keď sa ukazuje pred nami biela veža kostola v Riečnici, sme radi, že nepríjemné klesanie po horšom povrchu máme za sebou. V opačnom smere by som ho veru ísť nechcela. Robíme si krátky oddych na lavičke pri malej kaplnke, obdivujeme kostolík a ja pijem plechovkové pivo, ktoré sa do mňa prepadá. Okrem nás tu nie je niekto. Pri kostolíku je tráva ešte nepokosená. Robíme fotky a potom pokračujeme ďalej členitým terénom ku priehradnému múru. Na trase sme v opačnom smere stretli iba jednu 5 člennú rodinku s 3 deťmi, mali so sebou ťažnú tyč. Časť oblohy pokrývajú tmavé mraky, okolo obeda sa zamračilo, ale dúfame, že počasie vydrží a mraky odfúkne inam. Na tejto p6160063trase je výhľadov na vodnú nádrž pomenej. Ale vznikajú tu nové výhľady po ťažbe, ktorá sa zameriava na odstraňovanie suchých stromov. Veru, tento rok si všímame, že sucháčov je tu akosi viac ako po predošlé roky. Z cyklotrasy sa pekne ukazujú aj mohutnejšie kopce na Orave. Prichádzame ku priehradnému múru, kde si robíme ešte poslednú fotku a obzeráme si v diaľke cestu, kadiaľ sme okolo nádrže išli. Okruh bol jedinečným cyklistickým zážitkom.
Ak máte radi aktívne bicyklovanie v prírode s peknými prírodnými panorámami skrášlenými modrozelenou vodnou hladinou a nebojíte sa poriadne si zašlapať do pedálov aj v smere do kopca, bez obáv sem zamierte. Cyklotrasa preverí Vašu kondíciu a za slušný výkon Vás odmení peknými výhľadmi a pokojom, ktorý tu panuje. Je tu prakticky ľudoprázdno, takmer žiadni ľudia. Ja sa už teraz teším, že si sem znova vyrazíme na bicykloch.

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.