SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Na rozhraní Kysúc a Malej Fatry

FaceBook  Twitter

dsc 0402 1Leto je v plnom prúde, už teraz dozrievajú čučoriedky a aj maliny. Pozývam Vás na výlet do okolia Vadičova, konkrétnejšie prostrednej časti, ktorý má čo ponúknuť aj turisticky, aj cyklisticky. Naším cieľom je výhľadové sedlo Žiarce na rozhraní Malej Fatry a Kysúc.

Na Dolných Kysuciach boli pôvodne 3 obce – Dolný, Prostredný a Horný Vadičov. Ten Horný patril do farnosti Varína, kým ostatné dva do farnosti Tepličky. Od roku 1907 sa Prostredný Vadičov zlúčil s Horným a ako samostatná obec zanikol. Autom sa vezieme ku zastávke autobusu, ktorá slúži aj pre na návštevu domu seniorov Fantázia v tom Prostrednom. Auto parkujeme pri malom miestnom obchode. Prechádzame na druhú stranu cesty, kde sú cyklosmerovníky. Po spevnenej ceste pokračujeme najprv ku blízkej kaplnke. Už od začiatku nás sprevádzajú pohľady na majestátnu a čarovnú zalesnenú Ľadonhoru, ktorá sa vypína nad Horným Vadičovom. Naše stúpanie je iba mierne, aj preto sú tieto miesta vhodné aj na horský bicykel. Zakrátko sme pri kaplnke čiastočne ukrytej pod solitérnym stromom, ktorý sa dobre vyníma uprostred lúk. Sme v časti Kotrčina Lúčka - Stráň a tu sa napájame na červenú turistickú značku. Je tu opäť aj cyklosmerovník - do sedla Žiarce je to ešte 3,6 kilometra. V smere doprava vedie značka do Zástrania a cez dsc 0328Súľovské vrchy prichádza až do Považskej Bystrice. My pokračujeme doľava a prekonávame ešte pár výškových metrov po lúke ku rúbanisku. Tu traverzujeme svahy a obdivujeme okrem spomínanej Ľadonhory už aj zelený tiahly hrebeň Stien. Čoskoro zisťujeme, že rúbanisko je plné zrelých červených malín. Je ich tu veru ako maku, a tak ich ochutnávame. Chutia znamenite. Dalo by sa ich tu nabrať veru poriadne veľa. Potom nechávame maliny dsc 0330malinami , pár metrov schádzame dolu a prichádzame na pekné výhľadové lúky, tráva je tu riadne vysoká a nepokosená. Pekné miesta. Z lúk sa vpravo ukazuje zelená pyramída Straníka. Pozeráme sa na neho z netradičného uhla, nakoľko sa tento kopec zdoláva po turistickej značke práve z opačnej strany. Vpredu sa ukazuje Polom a čiastočne masív Martinských holí. Na konci lúky nás značka navedie na úsek, ktorý vedie redším lesom. Sú tu stopy po ťažbe, kde tu chýba strom. Značenie je husté, a tak nemáme problém so sledovaním značky a meníme smer na severovýchodný. Z lesa vychádzame zakrátko na lúky, kde stojí pekný solitérny ihličnatý strom. Pod ním je turistický smerovník, aj cyklosmerovník. Ideme pár metrov po nespevnenej ceste a prichádzame na križovatku ciest. Chvíľu váhame, kadiaľ ďalej. Pokračujeme doprava, držíme sa dsc 0344hornej časti lúk. Na krajnom strome pred nami si všímame veľkú červenú značku, ktorá potvrdzuje, že ideme správne. Ku sedlu by to už nemalo byť ďaleko. Naberáme výškové metre, z lúk prechádzame krajom brezového lesa. Meníme smer na východný a vychádzame znova na lúky. Je tu nádherne. Čoskoro pred nami pozorujeme pod lesom smerovník a aj náučnú tabuľu. Je to sedlo Žiarce, náš cieľ. Pár metrov ďalej je malé ohnisko. Ideme ešte kúsok vyššie, aby sa nám otvoril široký výhľad na druhú stranu. Malú Fatru máme odtiaľto ako na dlani. Malý Rozsutec, Veľký Rozsutec, v popredí masív Sokolieho, sedlo Príslop, Kraviarske, Stoh, Veľký a Malý Kriváň. Výhľad parádny, a to sme ani veľmi nemuseli stúpať do kopca. Miesto ako stvorené aj na piknik s deťmi. Zdola prichádza v našom smere aj cyklista, ktorý potom schádza na druhú stranu po asfaltovej ceste do Gbelian. Po asfaltovej ceste vyšlo hore asi aj auto, ktoré stojí na lúkach asi 200 metrov obďaleč. Kocháme sa výhľadom, potom sa zapisujeme do knihy pri náučnej tabuli. Nahlas rozmýšľame, ako pôjdeme naspäť. Rozhodli sme sa, že zídeme na nižšie lúky. Ich okrajom sme prešli ku úzkemu pásu lesa, kde nás viedla vyšlapaná cestička. Za lesom nasledovali pasienky pre kravy so stožiarom po pravej strane. Pasienkami sme zišli dolu ku miestnemu družstvu, priamo pomedzi stádo kráv, kde sa našli aj nejaké tie volky majúce na krkoch riadne veľké zvonce. Za domom sociálnych služieb sa napájame na cestu, ktorou sme vychádzali ku kaplnke, a zakrátko sme naspäť pri aute. dsc 0405
Ak máte radi pohodovú a nenáročnú turistiku a fandíte pekným výhľadom, lúčne sedlo Žiarce je vhodným cieľom. Navštíviť ho môžete aj na bicykli, či už z Vadičova alebo z Gbelian, či z blízkej Lysice. Viac informácií o náučnom chodníku z Gbelian nájdete tu .

dsc 0400

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.