SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Poďte na Kubínsku hoľu!

FaceBook  Twitter

dsc 0342Orava je regiónom, ktorý mám veľmi rada. Pozývam Vás na kopec, z ktorého sú pri dobrom počasí výhľady široko ďaleko - Od Roháčov a Západných Tatier až po Malú Fatru. Aké miesto na Orave mám na mysli? Je to Kubínska hoľa patriaca do pohoria Oravskej Magury. Týči sa rovno nad Dolným Kubínom oproti Veľkému Choču.

Vyrážame sem v nedeľu, aby sme sa vyhli premávke na cestách cez Strečno. Volíme trasu po diaľnici, a nie cez Terchovú a Zázrivú, ktorá by mala byť najrýchlejšia. Ráno je hmla, pozeráme aj na oblačnosť z družice na stránke shmu. Predpoveď  sľubuje, že sa má vyčasiť, a tak sa necháme presvedčiť a vyrážame. V Žiline pri Vodnom diele je hmla, ale za Strečnom pri Martine je úplne modrá obloha, slniečko svieti, úplne iný svet. Hrebeň Malej Fatry je bez oblačnosti. Prechádzame okolo Šútova a tu sa už znova začínajú objavovať hmly, aj Šíp sa nám ukazuje iba sčasti. Prechádzame Párnicou, Veličnou a ešte pred Dolným Kubínom odbočujeme doľava ku lanovke. Kým sa dostaneme pod lanovku na parkovisko, je to celkom slušný stupáčik. Míňame hŕbu cyklistov, ktorí si to šinú hore, zdá sa, že tu sú práve nejaké preteky. Odbočujeme ku dsc 0311parkovisku. Slniečko svieti a nad nami modrá obloha. Skvelé. Slnko bude vyťahovať opar a nízku oblačnosť nahor. Deťom som sľúbila jednoduchú turistiku. Sme tu prvýkrát, nepoznáme terén a ešte máme inú akciu podvečer. A tak si to zjednodušujeme a kupujeme obojsmerný lístok pre dve deti a dvoch dospelých. Sedačková lanovka je otvorená podobne ako na Veľkej Rači. Okrem nás nastupujú ešte asi 2 rodiny. Hoci je nedeľa, neskoršie ráno, nie sú tu žiadne rady turistov, nemusíme vôbec čakať. Obsluhujúci personál nás ochotne naviguje, kde máme stáť a spomaľuje lanovku. Sedíme, deti medzi nami, my na krajoch. Výlet sa môže začať. Na hrebeň dsc 0326vedú dve lanovky, takže nás čaká presadanie. Svahy v spodnej časti nie sú až tak strmé, je tu aj niekoľko menších vlekov. Synátor hneď vymyslí zábavku, že ide počítať, koľko je tu sedačiek, a skúma, aké bude najvyššie číslo. Kubínska hoľa má vybudované aj dráhy na horský bicykel a zboku sa dá bicykel zavesiť na sedačku. Asi 2 bicyklisti sedia pred nami aj so svojimi dvojkolesovými tátošmi. Ďalšieho pozorujeme pri zjazde dolu kopcom. Vystupovanie z lanovky v pohode a pár metrov pešo klesáme dolu ku nástupnej časti druhej lanovky, ktorá je kratšia a vyvezie nás až do výšky 1360 metrov nad morom. Typ sedačky je rovnaký. Obzeráme si svahy, sčasti zalesnené a hľadáme cestu, ktorú by sme mohli využiť pri ďalšej návšteve, keď to bude viac o pešej turistike. Vrchná časť Kubínskej hole je rozložitá, sú tu široké lúky posiate čučoriedkami. Myslím, že sa tu lyžiari na svahu stratia a rozptýlia jednoduchšie, ako napríklad v užšej Vrátnej doline. Vystupujeme z lanovky a smerujeme doľava na zalesnený Minčol. Tento sme po prvýkrát navštívili pešo skoro 10 rokov dozadu. Prišli sme naň po červenej značke cez Hlásnu skalku zo Zázrivej a doteraz si pamätám divočinu na jeho vrchole. Prechádzame okolo vysielača a budovy. Vchádzame do lesa, nachádzame červenú značku a po úzkom dsc 0372chodníčku pokračujeme ďalej. Je to zaujímavé, ale stačilo pár metrov prejsť od lúk a je tu úplná divočina. Listnaté aj ihličnaté stromy, čučoriedie, chodník je úzky... kmene popadaných stromov, ktoré sú nechané napospas svojmu osudu. Takto si predstavujem pôvodný a človekom nedotknutý les. Magické miesta, ktorých je čoraz menej, a to aj v národných parkoch. Radšej sme hlučnejší, aby sme nestretli macka. V blatku pozorujeme stopy, tie medvedie tam našťastie nie sú. Zakrátko sme pri vrcholovom smerovníku Minčola. Deti napadne skvelá hra - postupne preskúmame všetky prechodené chodníčky naokolo. A tak sa vydávame postupne po všetkých, aj tým, ktorý je skratkou do sedielka pod Minčolom, odkiaľ sa severným smerom dostanete na Vasiľovskú hoľu. Pomedzi stromy objavujeme pohľad ku Veľkej Rači a vyhliadke z cesty pre autá od Vychylovky ku Oravskej Lesnej. dsc 0358Potom pokračujeme po spomínanej červenej, ktorá Vás zavedie na Hlásku skalku a do Zázrivej. Pekné a magické miesta. Ale sama by som sa tu isto bála aj cez deň. Teraz je nám veselo, ochutnávame čučoriedky, ktoré sa tu dajú ešte nájsť. Potom sa pomaly vraciame na lúky, kde si pri najvrchnejšom vleku sadáme na lúku a pozorujeme zlepšujúce sa výhľady. Okolo prejde niekoľko turistov, ale po chvíli sa vracajú. Sú tu aj cyklisti z pretekov, ktorí mali cieľ pri hornej stanici lanovky. Tabuľa popisuje výhľady, a tie sú veru parádne, hoci do diaľky v opare. Výhľad na niekoľko pohorí – Roháče, Nízke Tatry, Chočské vrchy, Šípsku Fatru s najvyšším Šípom a na obzore nechýbajú tiahle hrebene Ploskej z Veľkej Fatry. Úplne vpravo je hrebeň Malej Fatry. Potom zisťujem, že tie čudesné špicaté vrcholky patria Veľkému Rozsutcu. A rovno oproti nám sa z nížin dvíha majestátny Veľký Choč, z tejto strany sa naplno ukazuje jeho výška a mohutnosť. Parádička. Potom sa pomaly vraciame naspäť ku lanovke. Počasie vytiahlo oblačnosť, je viac mrakov, V zime tu musia byť parádne výhľady aj lyžovačka. V stanici hornej lanovky ochutnávam hafirovicu a potom nasadáme do lanovky. Cestou dolu si ešte naplno vychutnávame široké výhľady.

dsc 0375

Kubínska hoľa je miestom, ktoré stojí za návštevu nielen v zime počas lyžovačky alebo bežkovačky, ale aj v lete, či už na turistiku, prechádzku alebo adrenalínovú bikovačku. Navečer mi synátor prezrádza, že najviac sa mu páčilo preskúmavanie chodníkov a to, že sa prestal báť otvorenej lanovky. Tak ešte že máme Kubínsku hoľu. Viac sa o stredisku  a jeho atraktivitách dozviete na stránke.

dsc 0393

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.