SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Z Vysokej nad Kysucou osadami do Veľkého Rovného

FaceBook  Twitter

p9151783Tentokrát zavítame do Javorníkov. Vyrazíme z obce Vysoká nad Kysucou, ktorá je dostupná aj železnicou z Čadce, či Žiliny. Stadiaľto sme cez osady a sedlo Semeteš putovali až do Veľkého Rovného

Vláčikm sme sa do Vysokej nad Kysucou priviezli v septembrové sobotné skoré ránoV piatok večer pršalo, a tak sa vydávame po trase, kde by nemalo byť doobeda mokro. Z obce vedie kvalitná asfaltová cesta smerom ku Vrchrieke. Nie je tu turistická značka, ale cesta nás vedie, spočiatku ideme južným smerom. Pred osadou Žilinčiarovci sa stáčame viac na východ. Úsek je vhodný aj na horský, či cestný bicykel. V osade nás vítajú prvé malebné chalúpky, ktoré tak pekne spestrujú pešie výlety v oblasti Javorníkov. Dodávajú výletom nezameniteľné čaro. Na strome je zavesené hojdačka, a tak sa deti chvíľu hojdajú. Ešte krátke stúpanie a sme na p9151704Vrchrieke. Tu zostávame verní červenej značke. Od cesty nakrátko vychádzame aj do chaty Vrchrieka, ktorá je ešte cez víkendy otvorená. Osviežujeme sa tu kávou, deti skúšajú zatiaľ pevnosť trampolíny pred chatou. Potom pokračujeme ďalej pešo cez osadu Šupíkovci do Solíkovcov. Tu sa ukazujú výhľady smerom ku Turzovke. Červená značka klesá do sedla Semeteš, kde je povestný hostinec u Cipára. A tak sa tu na chvíľu zastavujeme. Cez sedlo prechádza cesta medzi Veľkým Rovným na juhu a Turzovkou na severe na Kysuciach. V hostinci sme sa doposiaľ vždy cítili príjemne, a nie je tomu inak ani teraz. Na trávniku hrajú deti futbal, majú energie až až. Na pamiatku si kupujeme aj magnetku. Keďže sme pred Semetešom výšku stratili, teraz ju na červenej značke znova naberieme. Opúšťame asfaltovú cestu a pokračujeme po nespevnenej ceste. Stúpanie nie je obtiažne. Keď sa obzriem naspäť, oproti vo svahu sa ukazujú miesta, p9151753kadiaľ sme už dnes putovali. Prechádzame popod Solisko a potom vychádzame na lúky. Na stromoch je vidieť, že jeseň sa pomaličky, ale isto vkráda do vyššie položených miest na hrebeni. Za stúpanie nás čaká odmena v podobe pekného lazu Bielovci. Je tu veľmi pekne, vidieť, že sú tu aj obyvatelia chalúpok. Stojí tu aj smerovník a aj dielko patriace do galérie tiahnucej s hrebeňom na červenej značke. Fotím chalúpky zo všetkých možných uhlov pohľadu a rozmýšľam, aké to bolo žiť tu. Ukazuje sa pohľad do doliny, kam vedie zelená značka. My sa tu odpájame z červenej značky a pokračujeme ďalej po žltej značke až do sedla Kraviarska. Ešte predtým, ako ho dosiahneme, na niekoľkých miestach skúšame nájsť hríby, pretože panuje vhodné počasie, je teplo a ešte nie je veľmi sucho. A deťom sa darí, našli sme niekoľko suchohríbov. Vľavo sa ukazuje hrebeň s bielym kostolom a vežou ŽIvčákovej a na obzore v diaľke je aj Lysá hora. Počasie je stále lepšie a lepšie, po rannej oblačnosti už nie je ani stopy, slniečko hreje. Pred nami sa za sedlom ukazuje Zarúbaná Kýčera s rozhľadňou. Na ňu nepokračujeme, ale stáčame sa na cestu popod ňu. Traverzujeme jej svahy, je tu prešlapaný chodník. Čoskoro je rozhľadňa nad nami po ľavej strane. Vidíme, že vo svahoch pod rozhľadňou vyrastajú mladé ihličnany. Prichádzame do sedielka, kde je kaplnka Soľné. Listnaté stromy sú tu už v p9151724jesenných farbách. Tu si opekáme s deťmi špekáčiky a robíme si dlhšiu prestávku. Potom pokračujeme od kaplnky cez časť Dolinky. Je tu aj futbalové ihrisko, nad ktorým od našej poslednej návštevy vyrástol nový zrub a aj cesta má čiastočne nový povrch. Prechádzame okolo ďalších vkusne upravených chalúp, na ktoré nebola na dnešnom výlete núdza. Potom schádzame do časti Veľké Rovné, Ivor, kde sa dá využiť autobusové spojenie do Žiliny. Pri návšteve týchto miest odporúčam si ho zistiť vopred, nakoľko autobusových spojení nemusí byť počas dňa veľa. Druhou alternatívou je odviezť sa autobusom cez spomínaný Semeteš do Turzovky a tu sa napojiť na železničné spojenie cez Čadcu.

Veľké Rovné je jednou z obcí Drotárie. nachádza sa tu aj múzeum Drotástva. Viac sa o drotárstve - slovenskom fenoméne sa dozviete na stránke .

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.