SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Okolím Vyšného Kelčova

FaceBook  Twitter

dsc 0067Horné Kysuce neďaleko slovensko-českých hraníc sú plné osád a samôt. Čaká nás okruh cez osady z Vyšného Kelčova s návštevou horskej chaty Kmínek neďaleko slovensko-českých hraníc.

Do Vyšného Kelčova prichádzame autom cez Vysokú nad Kysucou. Ku nej Vyšný Kelčov patrí. Parkujeme pri Jednote a krčme hneď vedľa miestneho kostola. Máme na výber – je tu červená a modrá značka. Volíme si napokon červenú, a tak schádzame naspäť kúsok poniže a z cesty sa odpájame smerom doprava.  Od rána je pekne a slnečno, ale fúka. Nuž, vietor sľubovali, a tu to aj platí. Deťom dávame čiapky na hlavy a vyrážame. Miernym stúpaním sa dostávame na výhľadové lúky. A tak sa zakrátko na kostolík, cintorín a domčeky pozeráme viac zhora. Jeseň sem už zavítala, najmä listnáče sa začínajú krásne vyfarbovať. dsc 0025

Prichádzame ku vyššie položeným domčekom a potom vstupujeme do ihličnatého lesa. Popri chodníku si všímame niekoľko pekne vyrezávaných zastavení krížovej cesty. Obzeráme, či nenájdeme nejaké hubárske úlovky, ale zdá sa, že je príliš sucho, zatiaľ nachádzame iba niekoľko muchotrávok. Po červenej značke mierne stúpame ku miestu Volárska. Nestretávame nikoho, iba auto s nákladom dreva, ktoré schádza dolu do doliny a dvoch turistov idúcich opačným smerom. Cestu v ihličnatom lese vystrieda lúka, prichádzame ku prvej usadlosti. Je tu zaparkované auto, ale nevidíme nikoho. Oproti cez dolinu vidíme ďalšie roztrúsené samoty. To sme ešte nevedeli, že sa práve cez ne budeme vracať naspäť. Stáčame sa viac na juhozápad a na pár metroch klesáme dolu. Potom prichádzame do sedla pod Bitalovcami, kde je aj smerovník.

Prichádzame na spevnenú cestu, ktorá prichádza zdola z Makova, je to aj cyklistická trasa. Červenú značku na krátkom úseku vystrieda zelená, na ktorej naberáme výškové metre, už ideme po spevnenej ceste. Je to iba chvíľa a prichádzame ku ďalšej červenej značke. Smeruje doľava cez Masarykovu chatu na Bumbálku alebo v našom smere ku chate Kmínek. Po krátkom klesaní sme pri chate, ktorá stojí pod lesom. Cez víkendy je v tomto období chata otvorená. Keďže je čas obeda, zastavujeme sa tu a ochutnávame z dobrôt, ktoré chata ponúka. Máme šťastie na voľný stôl, ľudí postupne pribúda, je tu mnoho rodín s malými deťmi. Z nášho smeru sme prišli jediní, väčšina turistov prichádza od spomínanej Bumbálky. Volíme cesnakovú polievku,  rezníky s ryžou a oblohou a nesmie chýbať pivo. S jedlom sme spokojní, ešte kupujeme nálepky chaty do turistických denníkov. Dosť dlho sedíme pred chatou, deti sa hrajú, na slniečku v závetrí chaty je veľmi príjemne. Potom sa vydávame na spiatočnú cestu po modrej značke, ktorá začína pri chate.

dsc 0046   dsc 0034

Nestúpame hore na hrebeň, ale klesáme spočiatku lesným chodníkom. Čoskoro prichádzame k prvej samote. Ideme povedľa stĺpov s elektrickým vedením a samôt je na ceste viac. Pri jednej z nich oddychuje na slniečku dedko, s ktorým sa zdravíme. Oteplilo sa, a tak dávame vrchné bundy do batoha. Ďalšou osadou na ceste je Janošec a Dybalka, to prechádza modrá značka tesne okolo chalúp asi aj po súkromnom pozemku. Ešte že tu nepobehujú navoľno žiadni dunčovia. Je tu malebne, aj dolu v údolí pozorujeme ďalšie usadlosti a oproti napravo je hrebeň, ktorým sme putovali doobeda. Výhľady do diaľky sú v opare, siluetu Malej Fatry skôr iba tušíme ako vidíme.

dsc 0067

Nad Vysokou nad Kysucou je na sčasti odlesnenom hrebeni dobre viditeľná rozhľadňa Luby. Jej silueta sa nedá prehliadnuť. Nasleduje krátky úsek lesom a potom vychádzame vo väčšej osade Skala. Tu je živo. Dávam sa do reči s pánom, ktorý oberá hrozno. Ponúka nám z neho na ochutnanie. V týchto miestach do osady prichádza stará spevnená cesta z Vyšného Kelčova. Listnaté stromy sú aj tu šťavnato vyfarbené, a tak sa nám vôbec stadiaľto nechce. Po ceste pomaly schádzame dolu do údolia, ktoré je zaliate slnkom, počasie je veru dnes ako maľované. Modrá značka nás cez lávku nad potokom privádza ku kostolu. Krčma je otvorená, a tak tu deťom kupujem ešte kofolu a dopĺňame tekutiny. Zakrátko prichádza zhora autobus, my sa domov vraciame autom.

dsc 0079

Okolie Vyšného Kelčova na Horných Kysuciach je ako stvorené pre rodinnú turistiku, ktorá sa dá vymyslieť aj tak, aby ste mali na výlete horskú chatu. Okruh s návštevou chaty Kmínek vedúci mnohými osadami sa nám veľmi páčil. Viac informácií o horskej chata Kmínek si prečítate tu.

dsc 0155

dsc 0167

dsc 0082dsc 0175

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.