SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Okolím malofatranského Veľkého Kriváňa

FaceBook  Twitter

dsc 0323Malá Fatra priťahovala našu pozornosť už dávno. A tak sa sem na konci augusta vydávame. Naším cieľom je hlavný malofatranský hrebeň a jeho najvyšší vrchol – Veľký Kriváň.

Autom prichádzame do Vrátnej doliny. Najvyššie položené parkovisko je už obsadené, tie nižšie majú ešte voľné kapacity. a tak tu parkujeme. Spoločnosť nám robia aj deti, a tak sa rozhodujeme využiť pre prístup na hrebeň sedačkovú kabínkovú lanovku. Dcérka ešte za lístok neplatí, nemá 6 rokov. Kupujeme obojsmerné lístky, nakoľko je rozdiel v cene minimálny a budeme tak môcť hore stráviť viac času. Od rána je pekné počasie, a tak je tu už poriadne veľa ľudí, niet sa čo čudovať. Nasadáme na lanovku a za doslova pár minút vystupujeme v hornej časti lanovky. Odtiaľto pešo vystupujeme do Snilovského sedla. Tu sa môžete dsc 0265rozhodnúť, na ktorú časť hrebeňa pôjdete. Najprv by sme chceli ísť na Veľký Kriváň, a tak odbočujeme doprava. Ľudia sa na turistických chodníkoch našťastie rozptyľujú, už som mala obavy, že pôjdeme v zástupe ľudí. Stúpanie je tiahle, rovnomerné.  Na Kriváň je to necelých 190 výškových metrov. Prichádzame na hranu Veľkého Kriváňa, kde je krátka odbočka červenej značky doľava na vrchol. Ďalej po hrebeni ku Malému Kriváňu pokračuje iba málo ľudí, drvivá väčšina turistov ide v našom smere na najvyšší Veľký Kriváň. Nuž, ak sa vyveziete lanovkou,  tak ste na vrchole raz dva, aj skôr ako za hodinku. Výstup nám nerobí žiadne problémy, pomáhajú nám aj paličky. Ani sa nenazdáme a sme na najvyššom bode dnešného výletu, vo výške 1709 metrov nad morom. Robíme si vrcholovú fotku a potom si sadáme opodiaľ, kde môžeme obdivovať výhľady. Je pomerne veľký opar, ale nevadí. Dolu vidíme hornú stanicu lanovky a pokračujúci hrebeň s Chlebom, Hromovým, Stenami, či trávnatým rozložitým Stohom. Vytŕča aj špicatý Veľký Rozsutec, či nižší Malý Rozsutec. Sedíme tu hodnú chvíľu, deti sa posilňujú, ja obdivujem výhľady aj smerom opačným - ku Pekelníku, kde sa hrebeň zatáča mierne doľava ku Malému Kriváňu. Potom velíme na zostup, radi by sme navštívili ešte horskú chatu pod Chlebom. Cestou si robíme zastávku poniže, kde sú ešte zrelé čučoriedky a aj brusnice. A tak z nich ochutnávame, čoskoro dsc 0261sú naše pusy aj prsty fialové. Potom sa vraciame späť ku rázcestníku do Snilovského sedla, kde odbočujeme na zelenú značku a a cestičkou popod hrebeň schádzame na chatu pod Chlebom. Radi by sme ju ukázali deťom. Smerujú sem mnohé rodinky s malými deťmi. Cestou obdivujeme pohľad na Veľký Kriváň, z ktorého sme práve zišli, vyzerá majestátne a vysoko. Pred chatou si sadáme na lavičky vonku, je tu plno. Radi by sme niečo ochutnali. Sme tu práve v čase obeda, a tak nie sme ani zďaleka jediní. Trpezlivo čakám v rade snáď 30 minút, ostatní sú zatiaľ vonku. Potom sa konečne dostávam na rad, kupujem aj magnetky. Deti jedia, medzitým tu stretávame dsc 0279známych, s ktorými sa dávame do reči. Zdá sa, že do poslednej lanovky máme ešte dosť času. A tak sa rozhodujem nevracať sa od chaty ku lanovke rovnakou cestou, ale pokračovať po modrej značke na Kopiská a odtiaľto žltou skratkou na hlavný hrebeň do sedla za Hromovým. Značka a vyšlapaný chodník pokračujú priamo od chaty. Hore chodníkom vystupujeme sami, v opačnom smere stretávame niekoľko zostupujúcih ľudí. Touto časťou chodníka som ešte nikdy nešla. Vpravo sú pomerne dosť strmé svahy. Modrá značka z Kopísk odbočuje dolu strmými svahmi ku Mojžišovým prameňom a dotiaľ ku Šútovskému vodopádu. Vzhľadom na strmosť terénu odporúčam túto trasu využiť skôr v opačnom smere ku hrebeňu ako dolu. Svah je poobede celkom dobre nahriaty, a tak zvliekame horné vrstvy. V opare rozpoznávame aj  Šíp, osamotený Veľký Choč s Dolným Kubínom, či rozložitú Kopu. Napokon  zvládame celé stúpanie a prichádzame do sedla. Tu odbočujeme doľava a pokračujeme traverzom Hromového na najbližší Chleb s výškou takmer 1650 metrov. Niekoľko minút tu dsc 0280oddychujeme. Je ešte stále príjemne teplo, dni ako tento, sú ako stvorené na turistiku alebo prechádzku v prírode.  Ešte niekoľko ľudí vychádza smerom hore na hrebeň – veď ku lanovke to odtiaľto  nie je ďaleko.  Deti majú ešte plno energie. Schádzame dolu ku lanovke, na terase je ešte veľa ľudí. Na pamiatku si kupujeme tričko s logom Malej Fatry. Niečo pred štvrtou nasadáme do kabínky a zvážame sa dolu do civilizácie.

dsc 0330

Malá Fatra je pútavými miestom na turistiku. Hrebeň, ktorým sme išli nebol veľmi náročný, prevažujú tu trávnaté svahy, a nie skaly.  Dajú sa tu nájsť úseky, ktoré sú vhodné pre malé deti – a prítomnosť lanovky výstup na hrebeň výrazne zjednodušuje a šetrí čas. Na výber tu máte aj  dlhšie alternatívy, ako aj kratšie, závisí len od Vás. Často sa pre výstup alebo zostup z hrebeňa využíva aj Poludňový Grúň s chatou pod Poludňovým Grúňom. Z najvyššieho Veľkého Kriváňa sa dá zostupovať aj cez hrebeň Kraviarskeho, Baraniarky do sedla Príslop. Táto časť hrebeňa je isto menej navštevovaná ako hlavný malofatranský hrebeň.  Do Malej Fatry sa určite oplatí prísť a vyvetrať si tu v krásnej prírode hlavu.  Pre polulky Malou Fatrou - okolím Vrátnej Vám dobre poslúži mapa.

dsc 0336

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.