SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Na križovatke Kysúc - Jakubovskom vrchu

FaceBook  Twitter

dsc 0781Tento rok máme šťastie na zväčša slnečné jesenné počasie. Pekná predpoveď počasia je aj na posledný októbrový deň, tak sa rozhodujeme pre peší prechod bočným hrebeňom Javorníkov z Turzovky cez Jakubovský vrch, ktorý tvorí križovatku turistických trás Javorníkmi. Pešiu túru zakončíme v Nesluši

Do Turzovky sa dopravujeme vlakom do Čadce a odtiaľ motorovým vláčikom, z ktorého vystupujeme v centre Turzovky. Tu bez problémov nachádzame modrú značku, ktorá nás vyvádza po schodoch popri miestnej škole miernym stúpaním smerom ku Bukovine. Vo svahoch vyrástli nové domy. Je bezoblačné slnečné počasie a sme v závetrí. Už po prvých metroch nás sprevádza dominantná Lysá hora. Prechádzame okolo dvoch vysielačov ku kaplnke pod košatým stromom, teraz už bez listov. Kaplnku dala postaviť rodina Štefankova v roku 1945 ako poďakovanie za záchranu počas vojny.

dsc 0656

dsc 0671

Výhľady sú nádherné najmä na Beskydy a vpravo vidieť dolinu, ktorou sme prišli od Čadce. Na samotnú Bukovinu nevychádzame, ale držíme sa poniže viac vpravo. Prechádzame cez osadu Bogáňovci. Za ďalšou osadou prichádzame ku asfaltovej ceste, ktorá naberá juhozápadný a neskôr južný smer. Stále mierne stúpame, čoskoro máme po ľavej strane nad nami ďalšie domčeky. Sme nad Dlhou nad Kysucou. Vychádzam pomedzi chalupy po ceste a hoci na poslednej chalupe pri asfaltovej ceste nachádzam modrú značku, miestni nás upozorňujú, že vyššie je plot a že sa treba vrátiť, lebo tadiaľ neprejdeme.  Áno, nechávame si poradiť, schádzame dolu a z asfaltovej cesty sa odpájame na nespevnenú cestu, vidíme aj modrú značku.

dsc 0688

Meníme smer na východný, potom nasleduje ostré esíčko a vychádzame na hrebeň. Na stožiari sú vylezení chlapi, tak už vieme, odkiaľ boli zvuky, ktoré sme počuli. Na listnáčoch sú ešte kde tu farebné jesenné listy, kraj lúky je rozrytý od diviakov, nachádzame aj bedľu, ale nechávame ju tak. Zakrátko prichádzame na lúky a ukazujú sa výhľady najmä na moravsko-sliezske Beskydy.  Začína pofukovať, sme tu už menej krytí pred vetrom. Na hrebeni sa objavujú ihličnaté stromy, ale aj brezy zlatistej farby. Na jednom mieste pár metrov pred nami nám prebehnú cez chodník dve srnky. Vpravo si na jednom mieste všímame v diaľke malofatranský Kľak. Úsek nad osadou Halgašovci je postihnutý ťažbou, les na niektorých miestach úplne zmizol, a tak máme výhľady do údolia medzi Čadcou a Turzovkou.

dsc 0706

Stáčame sa viac na juh a znova nám cez chodník prebiehajú srnky. Strácame výškové metre a prechádzame ponad osadu Strakovci, kde stojí pri strome oplotený kríž. Ponad strechy chalúp vidíme lúky s rozhľadňou na Marťákovskom vrchu. Od Zákopčia, časti U Polievkov sem vedie žltá značka. Na strome je smerovník, na Jakubovský vrch je to odtiaľto 35 minút, do Turzovky necelé 2 hodiny.

dsc 0723

Opäť naberáme výškové metre, počuť ťažné stroje, ale my ideme našťastie viac vpravo a zakrátko prichádzame na peknú lúku pod Jakubovským vrchom. Pod lesom sú veľké kopy vyťaženého dreva. Tu sa otvárajú pekné výhľady na Beskydy. Pomedzi stromy vidíme chalúpky osady Jakubovci. Po krátkej prestávke vychádzame popri krížu na kraji lesa na Jakubovský vrch po nespevnenej ceste – stadiaľto bude výhľad ešte krajší. Na vrchole nás víta smerovník a aj drevené trčiace trámy asi po turistickom prístrešku. Ešte pár rokov dozadu tu boli stromy a obmedzený výhľad. Tomu je však koniec a tak sa z Jakubovského vrchu teraz otvára široký výhľad na Beskydy,

dsc 0757

Lysá sa na usmieva doslova na každom kroku. Otvárajú sa pohľady ku Čadci a Skalitému, vidíme aj pilóny diaľnice. Vpravo dominuje Veľká Rača, bližšie je Vrchrieka a Marťákovský vrch, rozoznávame aj rozhľadňu. Veru, kade tade sú Javorníkmi roztrúsené obydlia. Rozložité kopce v diaľke odhadujeme na Pilsko a Babiu horu. Viac vpravo na obzore sa ukazuje aj zalesnený a divý Minčol pri Kubínskej holi. Horné Kysuce sú zatiaľ slnečné, s modrou oblohou a bielymi mráčikmi, ale nad Malou Fatrou je oblačnosti viac, a táto sa blíži aj sem. Dnes sa oplatilo vyjsť skôr. Vidieť aj kysuckú Ľadonhoru a Steny.

dsc 0781

dsc 0790

Hodnú chvíľu tu obdivujeme výhľady. Sme tu úplne sami, potom sem prichádzajú od Krásna nad Kysucou dvaja cyklisti. Ponúkame ich plechovkovým pivom, ktoré nám zostalo a zakrátko sa lúčime. Cez Jakubovský vrch od Semetešu prechádza vrcholová červená značka Javorníkov, na Vrchrieku je to odtiaľto hodinu, do Čadce ešte takmer 5 hodín.

dsc 0795

Obdivujúc vrcholky Malej Fatry schádzame po červenej do sedla pod Jakubovským vrchom, kde červenú opúšťame a pokračujeme po modrej. Nad osadou Grešákovci je však na modrej značke príliš blatisto. Vľavo pozorujeme rozhľadňu na Tábore. Okolitý les tu je v značnej miere vyťažený, bohužiaľ, mnohé miesta sú plne bez lesa. Po chodníku pravdepodobne prechádzali ťažné stroje, a tak sa vraciame kúsok naspäť a schádzame dolu doľava po širokej spevnenej ceste. Odhadujeme, že sa asi využívala na zvážanie vyťaženého dreva na Jakubovskom vrchu. Neskôr nižšie sa dostávame na asfaltovú cestu, ktorá nás juhovýchodným smerom okolo prameňa pri ceste vedie do Nesluše ku jej hornému koncu. Krčma na hornom konci ja zavretá, schádzame ešte asi 2 kilometre po ceste dolu. Na krčmu narážame až tesne pred autobusovým spojením, a tak tento krát náš výlet končí bez krčmy.

dsc 0826

Jakubovský vrch na križovatke turistických ciest nás prekvapil širokými a ďalekými výhľadmi, ktoré tu vznikli vďaka tomu, že tu bol vyťažený les. Prechod od Turzovky bočným hrebeňom Javorníkov bol zaujímavý a pekný, spestrovali ho osady a výhľadové lúky. Pre výlet s deťmi je možné využiť prístup na modrú značku od spomínanej osady  Strakovci a vrátiť sa po rovnakej trase. Inou dlhšou alternatívou môže byť vyjsť sem od Nesluše cez Mičekovcov  a od Vrchrieky pokračovať na Jakubovský vrch po červenenej hrebeňovej značke.

dsc 0820

dsc 0788

dsc 0792

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.