SK     CZ     EN     DE     HU     PL

CBS is the second largest
publisher of hand-painted maps in the world.

More about us

In Slovakia and Czech Republic we employ people who are doing their job with heart.

More about team

We received more
than 2,900,000 copies of painted maps among the public.

More about maps

We help to improve
tourism in Slovakia
with our services.

More references

FaceBook  Twitter

Autom sme sa doviezli do Oščadnice. Rozhodujeme sa zaparkovať na parkovisku, odkiaľ sa odchádza na časť Dedovka (inou možnosťou by boli Lalíky). Dedovka vyhráva aj z toho dôvodu, že hore na svahu, kde končí lanovka, sa nachádza niekoľko chát, kde sa dá občerstviť. Ak si však zimnú trasu na Veľkú Raču chcete čo najviac skrátiť, využite práve spomínané Lalíky – v lete tu lanovka nepremáva – a v zime sa tu vyveziete až do výšky 1050 metrov.  dsc 0287
V Oščadnici sme niečo pred pol jedenástou. Parkoviská pod samotnou Dedovkou sú už plné, a tak auto nechávame na parkovisku pri cintoríne. Pri parkovisku nasadáme na skibus, ktorý odchádza, naplnený lyžiarmi, takmer okamžite ku lyžiarskym svahom.  Ja sa s deťmi staviam do radu na lanovku, manžel kupuje lístok v pokladni. Za deti neplatíme, nás stojí obojsmerný lístok 5 EUR na osobu. To je celkom prijateľná cena. Lanovka je otvorená, a nie kabínková. S deťmi to už máme odskúšané. Sadáme si na lanovku všetci štyria, deti dávame medzi nás. Pri nastupovaní aj pri vystupovaní obsluhujúci personál spomalí lanovku, a tak to zvládame bez problémov. Dníček je ako maľovaný, od skorého rána svieti slnko, a tak sa niet čo čudovať, že je tu naozaj rušno a veru hŕba lyžiarov všetkých vekových kategórií. Už z lanovky pozeráme na zjazdovku, míňame aj malý vlek pre tých najmenších. dsc 0298Pod vrchom registrujeme aj bobovú dráhu. Na Dedovke vystupujeme vo výške približne 970 metrov nad morom. Zastavujeme sa nakrátko pri drevenej kaplnke, ktorá je neďaleko lanového centra. V smere na juhovýchod trčia zasnežené kopčeky Malej Fatry – všetko známe končiare – Veľký Rozsutec, Stoh, Chleb a aj najvyšší Veľký Kriváň. Na svahu sa držíme čo najviac vpravo a dávame pozor na lyžiarov. Najprv smerujeme na Margušku. Mnohí lyžiari, ktorí sa vyvezú na spomínané Lalíky, práve cez Margušku prechádzajú lyžiarskou traťou na hrebeni a napájajú sa na lyžiarsky svah  pod Dedovkou. Na hrebeni je úsek menej strmý, a tak je vhodný najmä pre menších. Pre nich  je tu aj samostatný vlek. Vpravo pod lesom je na krátkom úseku aj malý vlek pre snowboardistov. Počasie je naozaj výborné. Najviac sa tešíme tomu, že nefúka a že je krásne slnečno. Stretávame v našom smere  aj skialpinistov, niektorí z nich postupujú  lesom. Jedna pani už schádza z Veľkej Rače, s paličkami v ruke, vraví, že je to tam zľadovatelé.

dsc 0318

Vedie nás zelená turistická značka. Nad Lalíkmi, kde sa strieda otvorená sedačka s kabínkovou, nechávame lyžiarov za sebou, a tak je tu oveľa väčší kľud na vnímanie prírody naokolo.  Dávam si mačky na topánky, a pohyb je tak jednoduchší. Sneh sa vôbec neprebára, čo je fajn, cesta je od peších turistov a skialpinistov dobre prešlapaná. Na hrebeni sú krásne majestátne ihličnaté stromy, ale aj tie listnaté. Stromy, ktoré sú vpravo a viac v chládku, majú čiastočne ešte snehovú pokrývku. Začíname uvažovať nad tým, že by sme skúsili ísť až na vrchol. Vo väčšom stúpaní prichádzame ku náučnej tabuli Skalné diery upozorňujúcu na malú jaskyňu. Teraz je však všetko pod snehom. Striedavo predbiehame a zase zaostávame v skupinke, ktorá pokračuje hore na pásoch, podľa toho, ako deti práve vymýšľajú. Od turistov v opačnom smere získavame trochu nesprávnu informáciu, že vrchol je vzdialený iba 15 minút chôdze, ale práve vďaka tejto informácii pokračujeme ďalej. Terén sa postupne vyrovnáva. Viem, že by sme na konci byť úplne mimo lesa. Vrchol vidíme na konci každého stúpania. Konečne vidíme pred sebou smerovník, stromy definitívne ustupujú a prichádzame na vrcholový úsek. Ukazuje sa aj známa vrcholová drevená rozhľadňa. Parádička, zvládli sme to! Vychádzame niekoľkými schodmi na rozhľadňu. dsc 0324Je tu aj farebná tabuľa, ktorá čiastočne popisuje výhľad, aj kovová kruhová panoráma s názvami kopcov. Panuje tu krásne zimné počasie, slniečko je úžasné. Napravo proti slnku sa ukazuje celý hrebeň Malej Fatry, viac vľavo trčí silueta osamoteného Veľkého Choča a v diaľke sú aj zasnežené štíty Roháčov. Vidieť stadiaľto môžete aj Ďumbier v Nízkych Tatrách. Na Orave dominuje Babia hore a Pilsko s bielou čapičkou. V celej kráse sa ukazujú aj nižšie kopce Kysuckej vrchoviny – Ľadonhora a Steny. Zo Súľovských vrchov je to Veľký Manín. Nechýba ani rozložitá Veľká lúka v lúčnej časti Malej Fatry. Je tu čo obdivovať. Kúsok pod vrcholom už na poľskej strane stojí turistická chata - Schronisko Gorskie na Wielkiej Raczy. Má aj peknú vnútornú terasu, kde je teraz príjemne teplo. Kupujeme si pohľadnicu, kde deti dávajú postupne až tri rôzne pečiatky a ako inak, magnetku. Zelená značka z Veľkej Rače pokračuje ďalej cez sedlo pod Orlom až do Starej Bystrice (čas 2 hodiny 50 minút).  Alebo sa môžete na Kýčere odpojiť zo zelenej značky, a po modrej značke zísť do Novej Bystrice. Miestni chodia z Rače týmto smerom aj na bežkách, ale je to aj po neznačených cestách - zvážniciach. Zjazd smerom na Dedovku sa mi zdá na bežky, na ktorých nemáte možnosť až tak hraniť, dosť prudký, ale poniektorí využívajú aj túto možnosť.  V dsc 0349našom smere je to na Dedovku písaných 45 minút. Deti majú ešte hŕbu energie, stretávame tu aj známych, a tak ideme spolu, deti sa spolu bavia a zrazu sú plné energie. Tešíme sa, že celá cesta naspäť ide dolu kopcom, ubieha to celkom rýchlo. Na Dedovke sa občerstvujeme polievkou a pivom v jednej z chát, mačky si dávam z topánok dolu až tesne pred chatou. Obsluha je rýchla a s jedlom sme spokojní. Lyžiarov na svahoch ubudlo, smerom dolu sa vezieme na lanovke sami. Chvíľu čakáme na autobus a potom sadáme do auta.
Veľká Rača bola výbornou voľbou. Určite sa sem ešte vrátime a obzrieme si vrchol s kruhovým výhľadom aj cez leto alebo na jeseň. V zime si tu na svoje prídu lyžiari, skialpinisti, bežkári a aj peší turisti, ako sme sa o tom presvedčili tento deň aj my.

dsc 0346

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.