SK     CZ     EN     DE     HU     PL

CBS is the second largest
publisher of hand-painted maps in the world.

More about us

In Slovakia and Czech Republic we employ people who are doing their job with heart.

More about team

We received more
than 2,000,000 copies of painted maps among the public.

More about maps

We help to improve
tourism in Slovakia
with our services.

More references

FaceBook  Twitter

Do Rajca prichádzame zo Žiliny ranným diaľkovým autobusom. Kúsok od zastávky autobusu sa napájame na žltú turistickú značku – chcela by som upozorniť, že na starších turistických mapách práve táto turistická značka nemusí byť vyznačená. Práve ňou vedie memoriál Louisa Crossa. Bol to francúzsky partizán, ktorý bojoval v Slovenskom národnom povstaní. Na okraji dsc 0300Rajca odbočujeme doprava ku dedinke Malá Čierna. Terén na tomto úseku je príjemný a vhodný aj pre bicykel. Za necelých 45 minút nás vítajú prvé domčeky Čiernej. Na okraji stojí malá kaplnka s lavičkou. My smerujeme do stredu dedinky ku miestnemu kostolu Povýšenia sv. kríža, ktorý sa začal stavať pred 2. svetovou vojnou. Využívame služby neďalekého pohostinstva, ktoré je na našu radosť otvorené, a tak môžeme doplniť tekutiny. Deti sa tiež občerstvili, ale nesedeli ani chvíľu a hrali sa na preliezkach a hojdali na hojdačke. Na stenách pohostinstva a v oknách je už veľkonočná výzdoba. Všímame si tu aj turistickú mapu okolia. Potom pokračujeme ďalej do sedla Marek. Sprvu krátko stúpame lúkami, na ktorých sú aj ohradené pastviny pre kravy, ktoré sa tu pasú. Videli sme tu kravky iba čiernej farby. Po pravej strane sa týči vrch Dubica. Ak sa otočíme smerom naspäť ku bielemu kostolu, na obzore pozorujeme špičku malofatranského Kľaku. Stúpanie nie je dlhé, čoskoro vchádzame do lesa, ktorý je na okraji borovicový, potom prevládnu listnaté stromy. Pomedzi staré popadané listy vykúkajú fialové hlavičky pečeňovníkov. Prechádzame lesom a pozvoľné stúpanie čoskoro končí v sedle,  kde okrem smerovníka stojí medzi dvoma mohutnými stromami aj kríž.

dsc 0283

dsc 0317

Tu sa otvárajú výhľady smerom ku Manínom pri Považskej Bystrici. Po ľavej strane z lúk pozorujeme takmer 900 metrov vysoký Veľký Manín, pred ním v popredí je hrebeň Holazne. Vpravo sa čnie jeho nižší brat - Malý Manín. V medzierke medzi nimi, kadiaľ vedie Manínska tiesňava, sa ukazujú v diaľke tuším skalnaté Klapy. Úplne vľavo sa ukazujú pohľady ku Strážovu a Ostrej Malenici. Je nezvyčajne teplo, ktoré spôsobuje  trochu väčší opar, ako sme predpokladali, ale to nám neprekáža. Lúka v sedle je ako stvorená na oddych, ležanie v tráve, či opekanie. Oddychujeme tu hodnú chvíľu v krátkych rukávoch, hoci je začiatok apríla. Potom nás žltá značka vedie spočiatku lesom smerom ku nižšie položenému sedlu Studená.

dsc 0330Na lesnej ceste sú miestami celkom dobré rigoly po ťažkých mechanizmoch. Ku pečeňovníkom sa v lese pridávajú aj jarné žlté podbele a ukazujú sa aj rozkvitnuté lopúchy - ešte bez listov. Trasa je aj pre horský bicykel, ale na niektorých miestach by som z neho pre väčšiu bezpečnosť asi zostúpila. Vychádzame z lesa na lúky. Po pravej strane sa ukazuje krásna panoráma smerom ku Súľovským vrchom -  je to naozaj nevšedný pohľad. Vidíme prakticky celý hrebeň, od Súľovského hradu, cez Bradu až po Roháč a hrebeň vedúci cez Kečku ku sedlu Patúch. Sprava do sedla prichádza početná skupinka cyklistov od Hradnej, ktorá je neďaleko. Cyklotrasy smerujú doľava do Bodinej alebo do spomínaného Súľova, kam budeme smerovať aj my, ale po inej značke. Od sedla nám pomáhajú sledovať cestu, ktorá vedie opäť v lese,  žlto-čierne pásky. Vďaka ním sa dobre orientujeme a nestrácame značku. Krátko stúpame, potom klesáme dolu a vychádzame z lesa na lúky nad Vrchteplou ku miestu zvanému Za Okrúhlym. Ak chceme ísť priamo do Vrchteplej, musíme zísť po značke dolu. Nad dedinou pozorujeme na kopci Hôrka pomedzi stromy biely pamätník postavený na počesť padlých partizánov. Vo Vrchteplej pokračujeme krátko v smere doľava -  prichádzame do stredu dediny práve pod spomínaný pamätník. Je tu zaujímavá drevenica, kde bola v minulosti základná škola - teraz sa tu nachádza sa tu pamätná izba SNP. Je teplo, v krčme sa občerstvujeme. Nanuky ani zmrzlinu tu ešte nemali. Potom sa vraciame kúsok späť a pokračujeme po  veľmi príjemnej zelenej turistickej značke. Tá nás vedie lúkami miernym stúpaním do malého sedielka, kde stojí kríž. Na túto zelenú značku by sa dalo napojiť aj priamym pokračovaním mimo značky z miesta za Okrúhlym - bez schádzania do Vrchteplej, ale to by chcelo presne poznať cestu. V sedielku stretávame ďalšie skupinky peších, ale aj cyklistov. Je to pekné miesto. Vchádzame do lesa, ktorý sa po zime čoraz viac prebúdza – na našu radosť sme  objavili aj fialky. Schádzame nižšie.

dsc 0371

Čím viac sa približujeme ku Súľovu, tým sú v suchej tráve popri chodníku početnejšie  spomínané žlté kašky - prvosienky. Práve nimi to tu býva úplne obsypané, a nie je tomu inak ani tento rok. Zrazu si uvedomujem, že aj jarné primulky, ktoré kupujeme často na jar v kvetináčoch, sú vlastne prvosienky. Prichádzame do Súľova, ktorému v tomto smere dominuje biely kostol. Nad ním je penzión Manín. V strede dedinky oproti kostolu je aj detské ihrisko, čomu sa tešia najmä deti. Využívame čas do odchodu autobusu na oddych. Poniektorí sa neskôr ešte vydávajú na krátku prechádzku smerom ku zrakovej pyramíde.

dsc 0404
Výlet sa nám veľmi páčil, objavili sme niekoľko pekných výhľadových miest. Súľovské vrchy sú na jar nádherné a v tejto lokalite sa naozaj netreba báť vytiahnuť aj bicykel. Práve okruh medzi Vrchteplou a Súľovom po červenej a zelenej značke býva často vyhľadávaným cieľom milovníkov horskej cyklistiky. Ak sa nebojíte stúpania a máte radi viac horskú ako cestnú cyklistiku, celú trasu nášho výletu môžete prejsť aj na horskom bicykli - na celej trase je to približne 460 metrov stúpania.

dsc 0439

dsc 0484

dsc 0465

Kontakt

CBS spol, s.r.o.
     Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.