SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Na potulkách Západnými Beskydmi a na rozhľadni Čarták

FaceBook  Twitter

dsc 0850Začiatkom júla sa ochladilo. Noci boli chladné. To dávalo nádej, že cez deň bude menší opar. A tak sa jedného rána rozhodujeme navštíviť slovensko-české pohraničie nad Makovom. Kam presne smerujeme? Nuž, na Bumbálku a na blízku rozhľadňu Čarták. Práve na jej výhľady sme zvedaví... A nebude chýbať ani turistická chata. Poďte s nami...

dsc 0896Zo slovenskej strany prichádzame autom po ceste E442. Postupne od Bytče míňame Kolárovice, nad nimi sedlo Melocík a nad ním ešte vyššie položený Makov – známe to lyžiarske stredisko. Prechádzame centrom Makova a ďalej stúpame autom po serpentínach cez Trojačku, Makovský priesmyk až na Bumbálku, ktorá je na slovensko-českých hraniciach. Na veľkom parkovisku nemáme problém s parkovaním. Zo slovenskej strany sa nachádzame v okrese Čadca v Žilinskom kraji. Kysuce pripomína veľká kamenná guľa v drevenom prístrešku. Je tu ľudí ako maku, mnoho z nich s bicyklami. Z parkoviska práve odchádza český bicyklový autobus - už prázdny.  Prechádzame na druhú stranu cesty a stúpame mierne do kopca najprv po červenej turistickej značke na miesto zvané Nad Bumbálkou do výšky takmer 940 metrov nad morom. Odtiaľto pokračujeme po žltej značke ku rozhľadni Čarták. Najprv trochu klesáme, aby sme potom znova stúpali dohora. Je to však úplne jednoduchá turistika. V našom smere ku rozhľadni pokračuje aj niekoľko cyklistov, ktorí v stúpaní bicykle tlačia. Skupinky peších turistov sú rôzneho veku a je tu aj veľa domácich maznáčikov - psíkov. Ani sa nenazdáme, a sme pri rozhľadni. dsc 0815
Stojí pri vysokých smrekoch, a tak si ju z tohto smeru všimnete až na poslednú chvíľu, keď stojíte pred ňou. Výstup na rozhľadňu je spoplatnený vo výške 2 Eur pre dospelých. Na vyhliadkovú plošinu, ktorá je vo vnútri veže, vystúpite po krytom kovovom točiacom sa schodisku . Malý letáčik oznamuje výšku 28 metrov a celkovo 131 schodov. Medzi 6 schodmi je vždy na pár krokov rovinka. Výhľad zhora je kruhový. Vykuknúť môžete von cez okienko. Pod každým je z vnútornej strany tabuľa, ktorá popisuje kopce. Zameriava sa však iba na tie najbližšie. Hore je plno, pri každom okienku niekto stojí. Prevládajú naši českí susedia. Dávame sa s niektorými do reči a spoločne rozmýšľame nad tým, aké kopce máme vo výhľade. Najkrajší výhľad je smerom na Lysú Horu a Travný, nad ktorými sú nádherné biele obláčiky. Tieto dva kopce nás sprevádzali už z Bumbálky. Spoznávame aj celý hrebeň Malej Fatry a Martinské hole, či Javorníky s Malým a Veľkým Javorníkom.

dsc 0826Pri pokladni dolu pri spiatočnej ceste kupujeme na pamiatku magnetku a napokon na našu veľkú radosť objavujeme aj obojstranný leták s kompletným popisom kopcov výhľadu z rozhľadne. Otvárame ho a pozeráme z oboch strán. Zisťujeme, že Vysoké Tatry z rozhľadne nevidno, a kopec, ktorý sme považovali za Kriváň je Babia Góra. Je vidieť aj jej blízke Pilsko.  Z Kysúc vidno aj rozľahlú Veľkú Raču, či Chotárny kopec. Z Oravy je na dohľad aj Paráč a Kubínska hoľa. Zo západných Tatier sa ukazuje iba tiahly Baranec. Nuž, aj my sme sa niečo naučili. Na Bumbálku sa vraciame po rovnakej ceste. V opačnom smere je možné od rozhľadne pokračovať na príjemnú chatu Súkenická, kde sme pred dvoma rokmi objavili vonku aj ihrisko pre deti a vo vnútri detský kútik na hranie.
Z Bumbálky chceme navštíviť po červenej značke Masarykovu chatu. Cesta ku nej je príjemná, môžete si zvoliť buď asfaltovú cestu alebo prešlapanú cestičku lesom, kde je terén mäkší. Objavujeme aj zrelé čučoriedky, a tak ochutnávame. Čoskoro sme od celí fialoví. Na lúkach, ktoré striedajú úseky lesom, objavujeme pekné ružové a biele kvietky. Čoskoro sme pri chate, ktorá má už vyše 90 rokov svojej existencie. Z terasy chaty sú pekné výhľady na spomínanú Lysú horu, ktorá je rovno oproti. Je čas pokročilého obeda, a tak ochutnávame z ponuky jedál a dávame si aj tekutý mok. S kvalitou sme spokojní, ale z nejakého neznámeho dôvodu sme na polievky, ako aj na nápoje čakali takmer 20 minút. To sa nám zdalo trochu veľa. Od chaty sa dá pokračovať  ďalej po hraničnom hrebeni ku chate Sněžná a na chatu Kmínek. My si tieto nechávame na budúcu návštevu. Vzhľadom na nenáročný terén začíname rozmýšľať o tom, že by sme sem prišli vyskúšať cyklistiku. Terén je tu na ňu úplne ideálny, v lese sa na slnku nespekáte.  Odhadujeme, že terén je vhodný na bicykle aj pre menšie deti. Na chatu Kmínek sa dá zo slovenskej strany vyjsť aj po modrej turistickej značke z Vyšného Kelčova. Na spiatočnej ceste ku Bumbálke opäť ochutnávame čučoriedky a pred chatou Bumbálka, kde sú aj turistické prístrešky, testujeme detskú trampolínu. dsc 0833
Západné Beskydy nás potešili svojimi kompaktnými ihličnatými lesmi, krásnym a širokým výhľadom z rozhľadne Čarták a terénom veľmi príjemným na pešiu turistiku. Beskydy sú veľmi podobné našim slovenským Javorníkom. Avšak, na rozdiel od slovenskej strany Javorníkov, tu nájdete pomerne hustú sieť fungujúcich turistických chát. Tieto určite lákajú návštevníkov, ktorí sem môžu prísť aj v horšom, či nestálom počasí. Sú to miesta, ktoré sú okrem turistiky v lete vhodné aj na cyklistiku, zbieranie húb, či v zime na bežkovanie.  Takže, hor sa objavovať tieto aj slovenské končiny. Prajem veselé objavovanie.

dsc 0876

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.