SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Za históriou Trenčianskeho hradu a farebným svetom lega

FaceBook  Twitter

dsc 0040Slovensko má nespočetné množstvo hradov a zámkov. V tomto článku Vám prinášam tip na návštevu jedinečného Trenčianskeho hradu. Doposiaľ sme sa na jeho siluetu dívali vždy z diaľky z diaľnice D1. A tak bol veru najvyšší čas ho navštíviť. Využívame voľno po Vianociach a smerujeme do Trenčína. Sever Slovenska bol v týchto dňoch zamračený a po slnku nebolo ani stopy. Zato v Trenčíne nás hneď ráno privítalo slnko...

Schádzame z diaľnice D1, najprv ideme podľa tabúľ so šípkami ku hradu. Tie potom akosi strácame, a tak využívame sedliacky rozum. Nachádzame platené parkovisko na začiatku pešej zóny. Sme zvedaví, čo tu zažijeme... Prechádzame cez pešiu zónu. Víta nás mestská veža, za ktorou odbočujeme do Farskej uličky. Pod hrad vychádzame krytými zaujímavými renesančnými farskými schodmi, ktorých tu bolo tuším 88. V minulosti tvorili schody súčasť opevnenia mesta. Na ich hornom konci dsc 0071vychádzame neďaleko rímsko-katolíckeho farského kostola Narodenia Panny Márie. Ten sa pod hradom pekne vyníma. Úzkou uličkou vystupujeme ku hradu, po ľavej strane máme zvyšky opevnenia. V pokladni, ktorá je v jednej z dvoch okrúhlych bášt, si kupujeme lístky a dozvedáme sa, že vstup do hradu je každú celú hodinu. Máme takmer hodinu času. Cez prvú hradnú bránu zo 14. storočia vchádzame do vnútorného areálu pod hradom. Napravo je Hodinová alebo Matejova veža, ktorá plnila predovšetkým obrannú dsc 1893funkciu. Obzeráme si aj povesťou opradenú Studňu lásky – legendu o Omarovi a Fatime počul skoro každý. V skutočnosti však studňu vyhĺbili vojaci hradnej posádky alebo poddaní v druhej polovici 16. storočia. Zvrchu má studňa mrežu a je aj zastrešená. Zvedavo nakúkame dolu – jej hĺbka je takmer 80 metrov. Studňa stojí na okraji pódia, ktoré je tiež zvrchu zastrešené, a vo svahu nad studňou sú lavičky na sedenie. Deti viac zaujíma delo, ktoré stojí obďaleč, dokonca mi pri ňom ochotne pózujú. Už na dolnom nádvorí sa ukazuje nádherný výhľad na mesto Trenčín, jeho pešia zóna aj s Mierovým námestím, ktorému dominuje morový stĺp, je rovno pod nami. Je to malebný pohľad, slniečko, ktoré nám tak chýbalo počas zamračených dní, dodáva správnu atmosféru. Potom vchádzame dnu do objektu hradnej kasárne a voľný čas využívame na prehliadku pútavej výstavy Farebný svet v kocke. dsc 1904

Až do konca januára 2017 sú tu vystavené modely z obľúbenej detskej stavebnice Lego. Ba čo viac, deti si tu môžu z lega čokoľvek postaviť a vystaviť. Takže majú o zábavu postarané a skladajú ostošesť. My si zatiaľ obzeráme vystavené umelecké obrazy s tematikou Trenčianskeho hradu – ten je vyobrazený prakticky na všetkých obrazoch. A aby som nezabudla, nájdete tu vystavený aj model Trenčianskeho hradu zo spomínaného Lega aj s farským kostolom s úctyhodnými rozmermi 3 x 2,5 metra.  Na začiatku prehliadky so sprievodkyňou vychádzame von a cez ďalšiu bránu popri hradbách vchádzame do hornej časti hradu. Po mostíku vchádzame na vnútorné nádvorie. Kedysi tu bol padací most nad priekopou. Najprv si obzeráme základové múry predrománskej rotundy z obdobia Veľkej Moravy, ktorá sa radí k tým najstarším častiam hradu. Ten postihol v roku 1790 požiar, ktorý sa rozšíril z mesta, a tak sa pôvodný nábytok a zariadenie v interiéroch hradu prakticky nezachovalo. Vyhorený hrad bol dlhú dobu v ruinách. Jeho renovačné práce začali až v roku 1956 a prebiehajú prakticky dodnes. Od roku 1905 patrí hrad mestu a Trenčianskemu múzeu. Monumentálne na nás zapôsobila rytierska sieň. Deti sa veľmi tešili najmä na výhľad za Matúšovej veže, na ktorú vystupujeme v závere prehliadky. Chodba s kamennými schodmi je pomerne úzka.

dsc 1941Na medziposchodiach si všímame výstavu slovenskej heraldickej tvorby. Zastavujeme sa až hore pod strechou a obdivujeme krásny panoramatický výhľad, ktorý sa otvára, obzeráme sa na všetky strany. Poriadne fúka. Čas 15 minút, za ktorý by sme sa mali vrátiť dolu, využívame naplno. Deti nazerajú aj cez ďalekohľad. V diaľke sa ukazujú aj Vršatecké bradlá a zbadáme aj pútnické miesto Skalka. Dolu prichádzame zo skupiny poslední. Cestou z hradu si už bez sprievodkyne obzeráme gotickú hladomorňu z 15. storočia. dsc 2090Schádzame okolo farského kostola, kde obdivujeme znova  výhľady na mesto – tie pohľady sú také malebné, že sa ich akosi nevieme nabažiť. Úzke uličky v podhradí sú vskutku veľmi malebné, zrekonštruované a prechádzka nimi je skvelým zážitkom. Objavujeme rodný dom Vojtecha Zamarovského. Prichádzame na námestie s morovým stĺpom. Aj odtiaľto zospodu je pohľad na hrad veľmi pekný. Máme už hlad a na odporúčanie domácich vchádzame do Plzenskej reštaurácie. Deti si obzerajú farebné rybičky a koraly vo veľkých pirehľadných akváriách, ktorých je v reštaurácii niekoľko.

dsc 0053

Menu nám prinášajú rýchlo, s výberom sme spokojní. Deti si dávajú aj palacinky, ktoré sme im sľubovali už od rána. Pri odchode si na ulici v malom stánku kupujeme na pamiatku magnetky s hradom. Na námestí si obzeráme ešte betlehem a popod mestskú vežu sa vraciame ku autu. Registrujeme aj detské klzisko. Nízke slnko vytvára výborné svetlo, a tak ešte fotím. Vychutnávame si sviatočnú atmosféru a pohľady na hrad. Trenčín nás veľmi milo prekvapil. Páčilo sa aj deťom, o čom svedčí aj vyjadrenie synátora: „Mami, sem budeme chodiť v každom ročnom období, hej?“ Nuž veru, s najväčšou pravdepodobnosťou áno.

dsc 2110

Príďte si tieto romantické hradby a úzke uličky pozrieť aj Vy, nebudete sklamaní... pre všetkých žijúcich romantikov, milovníkov pekných výhľadov a zaujímavej histórie, či len tak pre prechádzku vo dvojici, či s deťmi, sú hrad a miesta v jeho okolí ako stvorené...

dsc 2139

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.