SK     CZ     EN     DE     HU     PL

Pod Poludňovým Grúňom a pri symbolickom cintoríne

FaceBook  Twitter

dsc 0305Na výlete alebo túre vždy poteší turistická alebo horská chata. Pre nás sa jedna z turistických chát stáva cieľom. Kam smerujeme? Za svoj cieľ sme si zvolili útulnú chatu v Malej Fatre pod Poludňovým Grúňom. Na chate sme neboli už poriadne dlho, a tak je na čase opäť prešlapať chodníček ku nej. Trasu, ktorú sme si zvolili, zvládne doslova každý turista...

Autom prichádzame do Vrátnej a smerujeme ku parkoviskám, ktoré sú pod miestom, kde začína svoju jazdu kabínková lanovka do Snilovského sedla. Parkoviská majú pomerne veľkú kapacitu, a tak by ste nemali mať s parkovaním problém. Počasie nie je nič moc a vrcholky hlavného hrebeňa Malej Fatry sa ukrývajú v hmle, skôr ich tušíme ako vidíme. Avšak túra na chatu je aj pri zlom počasí tak akurátne dlhá, a to je dôvod, prečo si práve chatu vyberáme za svoj cieľ.

dsc 0280
Hneď nad posledným parkoviskom vľavo je turistický smerovník so žltou turistickou značkou, ktorá nás bude sprevádzať až ku chate. Chodník začína strmšie. Pomedzi stromy vidíme parkovisko pod nami. Už za prvou zákrutou sú pri chodníku prvé drevené lavičky, ktorých je na trase niekoľko. Pred mesiacom,  začiatkom marca, keď sme si na tieto miesta vybehli počas pracovného týždňa po práci, sme na turistickom chodníku našli ešte sneh. Bolo dosť klzko, a to trochu spomalilo náš postup. Teraz už po snehu nie je ani stopy. Sprevádzajú nás kvitnúce lopúchy, svoje žlté hlavičky ukazujú aj podbele. Prichádza ďalšia zákruta, v ktorej prechádzame cez drevenú lávku. Svahy napravo sú bez stromov, ktoré boli vyťažené pravdepodobne po kalamite. Chodníček začína lesom opäť trochu viac stúpať. S deťmi ideme pomalšie, a tak nás predbieha turistická skupinka, aj so psom. Viem, že za ďalšou zákrutou už cesta povedie rovno údolím hore a snažím sa deti motivovať, že čoskoro budeme už v polovici cesty. Míňame ďalšie drevené lavičky. Už máme celkom dobrú výšku. Po ľavej strane sa ukazuje hrebeň Sokolieho a sedlo Príslop, ktoré sú ďalšími zaujímavými cieľmi v tejto lokalite. Za našimi chrbtami sú svahy bočného hrebeňa Kraviarske, kadiaľ vedie modrá turistická značka. Kraviarske sa dá zvoliť pre nástup alebo zostup z hrebeňa Malej Fatry - je o dosť menej navštevované turistami ako hlavný fatranský hrebeň.
dsc 0300Za najbližším briežkom vľavo je lyžiarsky svah, ktorý sa zvažuje ku Starému dvoru. Tohtoročná lyžiarska sezóna je už ukončená. Náš chodníček povedie čoskoro už mimo lesa, ale tesne predtým, ako vychádzame na lúky, ešte vchádzam nakrátko do hustejšieho lesa. Priamo pri chodníku sú exempláre stromov, ktoré pôsobia až strašidelne. Potom zrazu les končí a víta nás drevená brána s textom Vitajte na Grúni. Nuž, ďakujeme za privítanie. Od týchto miest vedie chodníček lúkou. Čo je pozitívne je fakt, že chata je od lesa už na dohľad a s ňou aj špička mohutného Veľkého Rozsutca. Ten tvorí súčasť mnohých fotografických pohľadov na túto turistickú chatu, ktorá leží vo výške 973 metrov na morom. Lúku spestruje niekoľko ihličnatých velikánov, ktoré ku okoliu chaty tiež neodmysliteľne patria. Pred chatou je pred nami kratučké stúpanie a  už sme pri chate. Je pomerne chladno, a tak tento krát sedenie na terase chaty nevyužívame, ale vchádzame sa dnu zohriať. Sme tu práve okolo obeda a máme šťastie, že nachádzame voľný stôl. Nasleduje občerstvenie, je tu veľa rodín s malými deťmi. My dospelí si dávame tekuté posilnenie vo forme piva a kávy, deti ochutnávajú výborné bryndzové halušky. Len sa po nich zapráši.  Pri poslednom stole sedí rodinka s asi 10 mesačnými drobcami, ktorí si spokojní ležia na stole a zvedavo sa pozerajú naokolo. Vychádzame von a deti sa chvíľu hrajú na detskom ihrisku. Pozorujeme ľudí, ktorí schádzajú z hrebeňa z Poludňového Grúňa ku chate. Cesta je to veru poriadne strmá a dá zabrať kolenám. Všimla som si, že posledné roky sa väčšinou neschádza oblúkom, kadiaľ vedie značka, ale ide sa čo najkratšie, priamo dolu po zjazdovke. Potom objavujeme na lúke kvitnúce prvosienky a šafrany, ktorých hlavičky sú v nepriaznivom počasí úplne zavreté. Dokonca nachádzame v tráve aj fialovú soldanelku. A tak fotíme - najprv kvietky, potom seba, a tiež chatu a Rozsutec. Zdá sa, že počasie sa bude zhoršovať, a tak velíme na návrat. Na spiatočnej ceste míňame početnú skupinku rodičov s deťmi, ktorí sa rozhodli zbierať odpadky v okolí turistického chodníka. Ideme viac obzerajúc chodník, a vidíme, že je tu tých odpadkov naozaj požehnane, nájdu sa aj konzervy, či prázdne fľaše. Toto správanie ľudí v prírode je pre mňa nepochopiteľné. Počasie sa umúdrilo a pršať nezačalo. A tak sa vo Vrátnej pri lanovke rozhodujeme ešte pre návštevu pietneho miesta, ktorým je symbolický cintorín obetí pohoria Malej Fatry. Nachádza sa asi 10 minút pešej schôdze od lanovky smerom hore v bočnej dolinke. Ku miestu nás navádza značka. Prechádzame aj cez lávku ponad potok, ten si tu prerazil cestu možno po trochu inej trase, ako to bolo pred spúšťou, keď sa valila týmito miestami voda a blato zo zeminou zo dsc 0310svahov Fatry. Následkom povodní je od júla 2014 zavretá Chata Vrátna. Na pietnom miestne, na okraji lesa, sme po prvýkrát. Na kamennej stienke je pripevnený drevený kríž, pod ním je kamenná plochá tabuľa, kde sa zapaľujú sviečky, či kahance. Napravo od kríža je tabuľka, na ktorej sú mená jednotlivých obetí od roku 1957 až do roku 1997. Mená sú na tabuľkách aj na ľavej strane dreveného plôtika, ktorý ohraničuje toto pietne miesto. Napravo pod stromami medzi skalami sú umiestnené ďalšie pamätné tabuľky a kríže. Deťom vysvetľujeme, že hory najmä v zlom počasí vedia byť aj nebezpečné a že mnohí sa zo svojich turistických potuliek alebo pri vykonávaní svojho povolania z hôr naspäť ku svojím rodinám už živí nevrátili.

dsc 0339
Chatu pod Poludňovým Grúňom by nemal vynechať žiaden milovník turistiky v Malej Fatre. Je to malebné miesto s jedinečnou atmosférou, kde Vás veľmi radi privítajú, kde sa môžete zohriať, pookriať a nabrať ďalšie sily. Veľmi sa mi páčil text:“Chata na Grúni nie je žiaden holubník, sem sa chodí pravidelne“. Vnútorné steny chaty sú ozdobené maľbami okolia. My sme si ku chate obľúbili turistický chodník z Vrátnej, ale môžete využiť aj modrú turistickú značku vedúcu či už na spomínaný Starý dvor alebo do rázovitej dedinky Štefanovej učupenej pod majestátnym dsc 0286Veľkým Rozsutcom. Pre tých, ktorí si radšej Poludňový Grúň vyšlapú hore kopcom, ako ho schádzať dolu, je chata vhodným východiskom na výlet hlavným hrebeňom Malej Fatry, či už v smere doľava na oblý Stoh a rozoklaný Veľký Rozsutec alebo v opačnom smere cez Steny a Chleb na najvyšší malofatranský Veľký Kriváň. Z neho sa dá zísť cez Snilovské sedlo aj s podporou lanovky, ktorá Vás zvezie do Vrátnej. Až ku lanovke zdola chodievajú miestne autobusy. Pre úplnosť ešte doplním, že v Malej Fatre sa kúsok pod hlavným hrebeňom nachádza chata pod Chlebom . Na začiatku hrebeňa Malej Fatry je možné využiť chatu pod Suchým - táto býva aj častým cieľom cyklistov. Na juh od nej je ďalšia chata pod Kľačianskou Magurou. O týchto chatách možno niekedy nabudúce.

dsc 0362

Kynceľová 54, 974 01
     Banská Bystrica
     Slovensko

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.